top of page
Air_Caraibes_Airbus_A330-323X_Breidenstein-2.jpg

Piloter må navigere svært lavt over Maho Beach før de når den korte rullebanen. Foto: Timo Breidenstein, Wikipedia GFDL 1.2

Opplev flyplasser i hele verden med ekstreme landingsforhold

Å lande på noen av verdens farligste flyplasser er ikke for sarte sjeler. På grunn av ekstreme værforhold, trange landingsbaner og krevende terreng, setter disse flyplassene pilotens ferdigheter og mot på prøve hver gang de nærmer seg rullebanen.

Paul Aage Hegvik

19.mai 2024

  • Facebook
  • Instagram

Flyplassens sikkerhet er en kritisk faktor i luftfarten, og enkelte flyplasser rundt om i verden er kjent for å være spesielt utfordrende for piloter og passasjerer. Disse flyplassene kan være farlige på grunn av en kombinasjon av naturlige og menneskeskapte faktorer som vanskelige værforhold, korte rullebaner, uvanlige innflygningsruter, eller beliggenhet i vanskelig terreng.

Noen flyplasser, som Lukla Airport i Nepal, er kjent for sine korte rullebaner omgitt av høye fjell, noe som krever presis navigasjon og landing. Andre, som Courchevel Altiport i Frankrike, er berømt for sine ekstreme hellinger og korte rullebaner som ender i en klippe, noe som gir lite rom for feilmarginer. San Diego International Airport i USA har en av de korteste rullebanene for en stor internasjonal flyplass, og det ligger tett på byens sentrum, noe som gir piloter svært begrenset plass til manøvrering under takeoff og landing.

I tillegg til naturlige utfordringer, kan menneskeskapte faktorer som overbelastning og utilstrekkelig infrastruktur også bidra til farlige forhold. São Paulo Congonhas Airport i Brasil har for eksempel vært åsted for flere alvorlige ulykker, inkludert den tragiske hendelsen i 2007 med TAM Airlines Flight 3054, som resulterte i 199 dødsfall. Overbelastning, kombinert med korte rullebaner og urban nærhet, gjør denne flyplassen spesielt utsatt.

Disse flyplassene illustrerer viktigheten av avanserte pilotferdigheter og moderne teknologi for å sikre trygge operasjoner under utfordrende forhold. De fungerer også som påminnelser om at selv om luftfart er en av de sikreste transportformene, krever det kontinuerlig forbedring og oppmerksomhet til sikkerhet, spesielt på de mest krevende flyplassene i verden.


Geografisk plassering
Fjellområder: Flyplasser i fjellområder, som Tenzing-Hillary Airport i Nepal, har kortere rullebaner og er omgitt av høye fjell, noe som gjør navigering og landinger utfordrende​ Øyer: Flyplasser på små øyer, som Princess Juliana International Airport i St. Maarten, krever ofte landinger over vann og har kortere rullebaner som kan påvirkes av vind og værforhold​.
Byområder: Flyplasser som ligger nær bebygde områder, som Gibraltar International Airport, kan ha unike utfordringer som rullebaner som krysser veier, noe som krever koordinering med vei- og flytrafikk

 

Kort rullebane
Flyplasser med korte rullebaner gir mindre margin for feil under landing og avgang. Dette krever presis landingsteknikk og øker risikoen for ulykker hvis det oppstår tekniske problemer eller vanskelige værforhold.

 

Uforutsigbart vær: Flyplasser som Lukla Airport og Narsarsuaq Airport i Grønland er kjent for raskt skiftende værforhold som tåke, sterke vinder, og plutselige snøstormer, noe som kan gjøre landinger og avganger farlige​​.

Sterk vind og turbulens: Mange farlige flyplasser er utsatt for sterk vind og turbulens, som Madeira Airport, hvor sterke vinder fra havet kan skape farlige forhold under landing. 

Terreng: Flyplasser som er omgitt av vanskelig terreng, som fjell, klipper, eller sjø, krever ofte spesielle landingsmanøvre og ekstra erfaring fra piloter. For eksempel, Courchevel Altiport i de franske Alpene har en svært kort og bratt rullebane som krever spesialtrening for piloter​​.

Spesifikke utfordringer ved farlige flyplasser

Presisjonslanding: Flyplasser med korte rullebaner krever ekstremt presisjonslanding, hvor piloter må lande flyet nøyaktig ved begynnelsen av rullebanen og bruke maksimal bremsekraft for å stoppe i tide.

Særskilt opplæring: Piloter som skal lande på spesielt farlige flyplasser må ofte gjennomgå ekstra opplæring og sertifisering for å kunne håndtere de spesifikke utfordringene ved disse flyplassene.

Tekniske systemer: Moderne navigasjons- og landingssystemer kan forbedre sikkerheten, men på noen flyplasser er disse systemene begrenset eller utilstrekkelige på grunn av geografiske og teknologiske restriksjoner.

Værmonitorering: Flyplasser som er utsatt for raskt skiftende værforhold har ofte omfattende værmonitoreringssystemer for å gi piloter oppdatert informasjon om forholdene og for å forhindre landinger og avganger under farlige forhold.

Tenzing-Hillary Airport (Lukla Airport), Nepal

8122561223_542a0a0d6b_o.jpg

Tenzing-Hillary Airport, også kjent som Lukla Airport, ligger i Solukhumbu-distriktet i Nepal og fungerer som hovedinngangsporten til Mount Everest. Flyplassen er oppkalt etter de kjente Everest-klatrerne Tenzing Norgay og Sir Edmund Hillary.Foto: Pekka Tamminen, Flickr, CC BY 2.0

Tenzing-Hillary Airport, også kjent som Lukla Airport, ligger i Lukla i Khumbu-regionen i Nepal. Dette flyplassen er beryktet for å være en av de farligste i verden på grunn av sin korte rullebane, som bare er om lag 500 meter lang og har en betydelig stigning.

Flyplassen ble oppkalt etter to av de mest kjente fjellklatrerne i historien, Sir Edmund Hillary fra New Zealand og Tenzing Norgay Sherpa fra Nepal. Disse to er kjent for å være de første som nådde toppen av Mount Everest i 1953.

Historien til Tenzing-Hillary Airport begynte på 1960-tallet da Sherpa-folket, som er de innfødte innbyggerne i regionen, begynte å jobbe med å etablere en landingsstripe for fly. Denne innsatsen var avgjørende for å lette tilgangen til området for turister og ekspedisjonsgrupper som ønsket å klatre i Himalaya.

Siden den gang har Lukla Airport vært en travel flyplass, spesielt i løpet av høysesongen for fjellklatring i Himalaya. Tusenvis av eventyrlystne klatrere, vandrere og turister bruker flyplassen hvert år som et utgangspunkt for sine reiser til Everest-regionen.

På grunn av sin krevende beliggenhet og utfordrende atmosfæriske forhold, er landing og avgang fra Tenzing-Hillary Airport en nervepirrende opplevelse, både for piloter og passasjerer. Likevel er det ofte den eneste mulige måten å komme seg til og fra Khumbu-regionen, og det forblir et viktig knutepunkt for Himalaya-eventyr.

Utfordringer ved landing

Kort rullebane: Rullebanen på Lukla Airport er bare 527 meter lang, noe som krever presis landing og avgang. Dette er betydelig kortere enn de fleste kommersielle rullebaner og gir piloter svært lite rom for feil​.

Høyde og terreng: Flyplassen ligger på 2 845 meters høyde, og den er omgitt av fjell. Dette høye terrenget kan skape turbulente forhold og gjør navigasjonen krevende, spesielt for mindre fly som brukes på denne ruten.

Ustabile værforhold: Været i Himalaya kan endre seg raskt og dramatisk, med tykk tåke, sterk vind, og plutselige stormer. Disse forholdene kan forverre sikkerheten ved landing og avgang​.

Ulykker og hendelser

Lukla Airport har vært åsted for flere alvorlige ulykker, som illustrerer risikoen forbundet med denne flyplassen:

  • 2008 Yeti Airlines Flight 103: Et Dornier 228-fly krasjet under landing på grunn av dårlig sikt, noe som resulterte i 18 dødsfall. Bare kapteinen overlevde ulykken​​.

  • 2017 Summit Air crash: En Let L-410 fra Summit Air krasjet under landing, som resulterte i tre dødsfall og flere skader. Denne ulykken skjedde under dårlige værforhold, som er typisk for regionen.

 

Sikkerhetstiltak

På grunn av de ekstreme forholdene og de hyppige ulykkene, har det blitt gjennomført flere sikkerhetstiltak:

  • Pilottrening: Piloter som flyr til Lukla Airport må gjennomgå spesialtrening og ha betydelig erfaring med å fly under utfordrende forhold. De må også ha en viss antall landinger på Lukla før de kan operere kommersielle flygninger til denne flyplassen​.

  • Værmonitorering: Flyplassen har innført mer sofistikerte systemer for værmonitorering for å forbedre sikkerheten ved avgjørelser om landinger og avganger​.

Princess Juliana International Airport, Saint Martin

4708476989_c24ac93878_k.jpg

Princess Juliana International Airport, på Saint Martin i Karibia, er kjent for sin spektakulære og utfordrende innflyvning. Flyplassen ligger nær Maho Beach, og store passasjerfly flyr lavt rett over stranden før landing på rullebanen, noe som tiltrekker seg mange turister. Denne unike beliggenheten gjør flyplassen til en av de mest fotograferte i verden. Foto: Aero Icarus, Flickr, CC BY-SA 2.0

Princess Juliana International Airport (SXM) ligger på den nederlandske delen av øya Saint Martin i Karibia. Flyplassen er kjent for sin unike innflyging over Maho Beach, hvor flyene kommer ekstremt nær bakken rett før de lander. Denne spektakulære innflygingen gjør SXM til et populært reisemål for flyentusiaster og turister.

 

Historie

Princess Juliana International Airport er en av de mest kjente flyplassene i verden, og den ligger på øya St. Maarten i Karibia. Flyplassen er oppkalt etter Juliana av Nederlandene, som var dronning av Nederlandene på den tiden da flyplassen ble åpnet.

Historien om flyplassen går tilbake til 1942 da den ble bygget som en militær flybase under andre verdenskrig. Etter krigen ble flyplassen konvertert til en sivil flyplass, og den ble gradvis utvidet og modernisert for å imøtekomme den økende luftfartstrafikken til og fra øya.

Det som virkelig gjør Princess Juliana International Airport kjent over hele verden, er ikke bare dens vakre beliggenhet på den karibiske øya, men også dens legendariske landingsbane. Flyplassen ligger veldig nær Maho Beach, og flyene som lander der, passerer ekstremt lavt over stranden, noe som gir en spektakulær opplevelse for både passasjerer og tilskuere.

Den korte avstanden mellom slutten av rullebanen og stranden gjør at flyene ser ut til å komme utrolig nært, og dette har gjort Maho Beach til et populært reisemål for flyentusiaster og turister som ønsker å oppleve den unike følelsen av å se store fly lande og ta av på nært hold.

Princess Juliana International Airport er også en viktig knutepunkt for luftfarten i Karibia, og den håndterer et betydelig antall internasjonale og regionale flyvninger hver dag. Til tross for sin berømmelse og popularitet, har flyplassen også vært gjenstand for debatt og bekymring angående miljøpåvirkningen og bærekraften til turismen på øya.

Fasiliteter

Princess Juliana International Airport har en rullebane som er 2 180 meter lang, noe som er kortere enn mange andre internasjonale flyplasser. Rullebanens korte lengde og nærheten til sjøen skaper utfordringer for piloter, spesielt for større fly. Terminalen har moderne fasiliteter, inkludert restauranter, butikker og lounger, og betjener en rekke internasjonale destinasjoner.

Ulykker og hendelser

● Winair Flight 995 (1970): En de Havilland Canada DHC-6 Twin Otter fra Windward Islands Airways havarerte under landing. Flyet traff vannet før rullebanen og sank. Heldigvis overlevde alle om bord.

● Air France Flight 117 (1984): En Air France Boeing 747 overfløy rullebanen og landet i havet på grunn av en feilberegning av rullebanens lengde. Ingen alvorlige skader ble rapportert, men flyet ble betydelig skadet.

● Air Caraïbes Flight 1502 (2004): En ATR 42-500 fra Air Caraïbes gikk av rullebanen under landing i dårlig vær. Flyet skled inn i et gjerde, men ingen ble alvorlig skadet.

Fly Jamaica Airways Flight 256 (2012): En Boeing 757 fra Fly Jamaica Airways opplevde et motorproblem under avgang og måtte returnere til flyplassen. Flyet landet trygt, men med noen skader på motoren.

● Winair Flight 7 (2014): En Twin Otter-fly fra Windward Islands Airways skled av rullebanen ved Princess Juliana International Airport under landing i dårlig vær. Heldigvis var det ingen alvorlige skader på de 19 passasjerene og mannskapet om bord.

 

Hurricane Irma (2017)

Flyplassen ble alvorlig skadet av orkanen Irma. Terminalbygningen og rullebanen fikk omfattende skader, noe som førte til midlertidig stengning. Flyplassen ble gjenåpnet kort tid etter med midlertidige fasiliteter, og full gjenoppbygging tok flere år.

Spektakulære landinger 
Flyplassen er kjent for den spektakulære og adrenalinfylte opplevelsen av å stå på Maho Beach mens flyene lander bare få meter over hodene på badegjestene. Dette har gjort flyplassen til en av de mest fotograferte og populære stedene for flyspotting i verden.

Turisme: SXM er en viktig inngangsport for turister som besøker Saint Martin/Sint Maarten, og spiller en avgjørende rolle i øyas økonomi. Flyplassen betjener mange store internasjonale flyselskaper som KLM, Air France, American Airlines, Delta, og JetBlue, som bringer tusenvis av turister til øya hvert år.

Princess Juliana International Airport fortsetter å være en av de mest fascinerende flyplassene i verden, både for sine tekniske utfordringer og den spektakulære opplevelsen den tilbyr både reisende og besøkende.

Paro Airport, Paro i Bhutan

48869135682_0c04cc8e66_k.jpg

Paro Airport, i Bhutan, er en av verdens mest utfordrende flyplasser å lande på. Omgitt av fjell opptil 5 500 meter høye, har flyplassen en kort rullebane på 2 265 meter. Bare et begrenset antall erfarne piloter har tillatelse til å lande der. Innflyvningen krever presis navigasjon gjennom trange daler og bratte svinger, noe som gjør det til en spennende og krevende opplevelse for både piloter og passasjerer. Foto: Arun Katiyar, Flickr, CC BY-SA 2.0

Paro Airport (PBH) ligger i Paro-dalen, omtrent seks kilometer fra byen Paro i Bhutan. Det er den eneste internasjonale flyplassen i Bhutan og fungerer som inngangsporten til dette fjellrike landet. Flyplassen ligger på en høyde av 2 235 meter over havet og er omgitt av fjell som strekker seg opp til 5 500 meter, noe som gjør inn- og utflygning svært utfordrende.

 

Historie 

Paro Airport ble åpnet i 1983 og er kjent for sin spektakulære og krevende innflyging. På grunn av de geografiske forholdene og de strenge kravene til nøyaktig navigering, er det bare en håndfull piloter som er sertifisert for å lande og ta av fra denne flyplassen. 

Historien om Paro Airport går tilbake til 1960-tallet da det første forsøket på å bygge en flyplass i Paro-dalen ble gjort. Imidlertid ble dette prosjektet avbrutt på grunn av tekniske og topografiske utfordringer, spesielt på grunn av den krevende naturen i dalen og de omkringliggende fjellene.

Paro Airport er kjent for å ha en av de mest utfordrende landingsbanene i verden. Rullebanen er omgitt av bratte fjell og krever presis navigasjon og spesiell trening for piloter som skal lande og ta av der. På grunn av dette er bare et begrenset antall piloter kvalifisert til å betjene flyplassen.

Fasiliteter 

Flyplassen har en enkelt rullebane som er 1 964 meter lang, noe som begrenser typen fly som kan operere der. Terminalbygningen er liten men moderne, med fasiliteter som passasjerlounger, restauranter og butikker. Flyplassen betjener i hovedsak flyvninger fra Druk Air (Bhutan's nasjonale flyselskap) og Bhutan Airlines.

Ulykker og hendelser

● Druk Air Flight KB205 (1993): Den mest bemerkelsesverdige hendelsen på Paro Airport skjedde i 1993 da et Druk Air BAe 146-fly under innflyging kom for nært fjellene på grunn av turbulens og dårlig sikt. Pilotene klarte å rette opp flyet i tide, og det landet trygt uten noen skader. Dette var en påminnelse om de utfordrende forholdene ved flyplassen, men ingen alvorlige skader eller tap av liv ble rapportert.

Strenge sertifiseringskrav
På grunn av de ekstreme forholdene og den krevende innflygingen, krever landing på Paro Airport spesialtrening og sertifisering. Kun et begrenset antall piloter fra Druk Air og Bhutan Airlines er autorisert til å operere der. Piloter må gjennomgå omfattende trening og simulatorøvelser for å sikre at de kan håndtere de unike utfordringene.

Værforhold: Paro Airport er ofte utsatt for dårlig vær, inkludert tåke, regn og sterke vinder, noe som kan føre til forsinkelser og kanselleringer. Piloter må være spesielt dyktige i å håndtere skiftende værforhold og turbulens som oppstår i dalen.

Innflygingsprosedyre
Innflygingen til Paro Airport er kjent for å være en av de mest spektakulære og skremmende i verden. Flyene må manøvrere gjennom trange daler, og gjøre skarpe svinger mellom fjellene for å alignere med rullebanen. Det siste stykket av innflygingen innebærer en bratt nedstigning før flyet lander på den korte rullebanen.

Turisme: Som den eneste internasjonale flyplassen i Bhutan, spiller Paro Airport en kritisk rolle i landets turisme. Flyplassen fungerer som hovedporten for besøkende som kommer for å oppleve Bhutans unike kultur og naturlige skjønnhet. Bhutan kontrollerer nøye antall turister for å bevare landets miljø og kulturarv, og Paro Airport er en del av denne strategien.

Paro Airport er en av de mest utfordrende flyplassene i verden for piloter, men samtidig en av de mest naturskjønne og spennende for reisende. Flyplassen representerer en viktig forbindelse mellom Bhutan og resten av verden, samtidig som den tilbyr en uforglemmelig opplevelse for de som flyr til eller fra denne fascinerende destinasjonen.

Juancho E. Yrausquin Airport, Saba, De nederlandske Antiller

6655397091_f9d551b2fa_k.jpg

Juancho E. Yrausquin Airport, på Saba i Karibia, har verdens korteste kommersielle rullebane, bare 400 meter lang. Omgitt av klipper på den ene siden og hav på den andre, krever den presis landingsteknikk og er kun tilgjengelig for små fly og helikoptre. Til tross for utfordringene, har flyplassen et godt sikkerhetsrykte. Foto: David B. Gleason, Flickr, CC BY-SA 2.0

Juancho E. Yrausquin Airport (SAB) ligger på den karibiske øya Saba, som er en del av De nederlandske Antiller. Flyplassen er kjent for å ha en av de korteste kommersielle rullebanene i verden, med en lengde på kun 400 meter. Denne korte rullebanen, kombinert med de bratte klippene og det kuperte terrenget rundt flyplassen, gjør den til en av de mest utfordrende og spektakulære flyplassene å lande på.

Historie

Flyplassen ble åpnet i 1963 og er oppkalt etter Juancho Irausquin, en politiker fra Aruba som støttet byggingen av flyplassen. Til tross for sin lille størrelse, spiller Juancho E. Yrausquin Airport en kritisk rolle i å koble Saba til resten av verden, spesielt siden det er den eneste flyplassen på øya.

Fasiliteter

Flyplassen har en enkel terminalbygning med grunnleggende fasiliteter for passasjerer. På grunn av rullebanens korte lengde, er det bare små fly, som DHC-6 Twin Otter, som kan operere der. Flyplassen betjenes hovedsakelig av Winair, som tilbyr flyvninger til og fra nærliggende øyer som Sint Maarten og Sint Eustatius.

Ulykker og hendelser

Til tross for de utfordrende forholdene, har det vært få alvorlige ulykker ved Juancho E. Yrausquin Airport. Den nøye planleggingen og strenge operasjonelle prosedyrer har bidratt til å minimere risikoen. Det er imidlertid viktig å merke seg at hver landing og avgang krever høy presisjon og erfaring fra pilotene.

Innflygings- og avgangsprosedyre

Piloter må være svært dyktige for å lande og ta av fra Juancho E. Yrausquin Airport. Innflygingen innebærer en nøyaktig tilnærming for å lande på den korte rullebanen, som er omgitt av høye klipper på den ene siden og havet på den andre. Avgangen er også krevende, da flyene må oppnå tilstrekkelig løftekraft innenfor rullebanens begrensede lengde for å unngå å treffe klippene eller havet.

 

Spektakulære landinger

Flyplassen er kjent blant flyentusiaster for sine spektakulære landinger. Videoer og bilder av fly som lander på den korte rullebanen har blitt populære på internett, og mange turister besøker øya for å oppleve spenningen ved å lande på en av verdens mest utfordrende flyplasser.

Vedlikehold og sikkerhet

Regelmessig vedlikehold og inspeksjoner av rullebanen og flyplassens fasiliteter er avgjørende for å sikre sikker drift. Siden flyplassen er kritisk for øyas forbindelse med omverdenen, blir det lagt stor vekt på å opprettholde høye sikkerhetsstandarder.

Turisme 

Flyplassen spiller en avgjørende rolle i å støtte Sabas turismeindustri. Øya tiltrekker seg dykkere og naturelskere som kommer for å oppleve det uberørte marine livet og de vakre naturstiene. Enkel tilgang gjennom Juancho E. Yrausquin Airport gjør det mulig for turister å besøke øya, til tross for dens isolerte beliggenhet.

Juancho E. Yrausquin Airport er en av de mest unike og spennende flyplassene i verden, både for piloter og reisende. Dens korte rullebane og spektakulære beliggenhet gjør hver flyvning til en minneverdig opplevelse, samtidig som den spiller en kritisk rolle i å koble øya Saba til resten av Karibia og verden.

Gustaf III Airport, Saint Barthélemy

Gustaf III Airport, også kjent som St. Barthélemy Airport, ligger på den karibiske øya Saint Barthélemy. Flyplassen er kjent for sin korte rullebane på 646 meter, som slutter ved stranden, og krever en bratt nedstigning over en bakke. Dette gjør landingen spesielt utfordrende og spennende for piloter og passasjerer. Flyplassen betjener hovedsakelig små fly og privatfly. Foto: alljengi, Flickr, CC BY-SA 2.0

Gustaf III Airport (SBH), også kjent som Saint Barthélemy Airport eller St. Jean Airport, ligger på den karibiske øya Saint Barthélemy, en fransk oversjøisk kollektivitet. Flyplassen er kjent for sin korte rullebane og spektakulære innflyging, som tiltrekker seg både piloter og flyentusiaster.

 

Historie

Flyplassen ble åpnet i 1984 og er oppkalt etter kong Gustav III av Sverige, som regjerte da Sverige tok kontroll over øya i det 18. århundre. Den korte rullebanen og nærheten til fjell og strender gjør flyplassen til en av de mest utfordrende å lande på i verden.

Fasiliteter: Gustaf III Airport har en rullebane som er bare 646 meter lang. Terminalen er liten og betjener hovedsakelig regionale flyvninger. På grunn av rullebanens begrensninger, er det kun små fly og helikoptre som kan operere her. Flyplassen betjenes av flyselskaper som St. Barth Commuter og Air Caraïbes, som tilbyr forbindelser til nærliggende øyer som Sint Maarten, Guadeloupe og Antigua.

Ulykker og hendelser

● Winair Flight (2001): Et fly fra Winair (Windward Islands Airways) overkjørte rullebanen under landing, og havnet i sjøen. Heldigvis ble alle passasjerene og mannskapet reddet uten alvorlige skader.

● Flyulykke i 2009: En Cessna 172 havarerte under landing etter at pilotens innflyging ble forstyrret av turbulens. Flyet traff rullebanen hardt, men det var ingen alvorlige skader.

 

Utfordrende landingsforhold

Flyplassen er kjent for sine utfordrende landingsforhold. Innflygingen krever en bratt nedstigning over en høyde som ligger rett foran rullebanen, og piloter må gjøre en skarp sving og rask nedstigning for å lande trygt. Avgangen er også krevende på grunn av den korte rullebanen som ender i en strand.

Populært sted for flyspotting

Gustaf III Airport er kjent blant flyspottere for den dramatiske innflygingen. Turister og lokale samles ofte på høydedraget ved enden av rullebanen for å se flyene komme inn, noe som gir spektakulære bilder og videoopptak.

Sikkerhetsforbedringer

Det har vært flere tiltak for å forbedre sikkerheten ved flyplassen, inkludert bedre navigasjonshjelpemidler og strengere sertifiseringskrav for piloter som flyr til og fra flyplassen. Regelmessige vedlikeholdsarbeider på rullebanen og terminalen sørger for at flyplassen oppfyller internasjonale sikkerhetsstandarder.

Turisme

Saint Barthélemy er en eksklusiv turistdestinasjon kjent for sine luksuriøse feriesteder, strender og marinaer. Flyplassen spiller en viktig rolle i å tiltrekke seg velstående turister som kommer med småfly og privatfly. Mange celebriteter og rike reisende besøker øya, og flyplassen gir en unik start på deres opphold.

Treningskrav for piloter

På grunn av de utfordrende forholdene ved Gustaf III Airport, kreves det spesialtrening og sertifisering for piloter som skal lande der. Dette inkluderer simulatortrening og praksisflyginger med erfarne instruktører for å sikre at pilotene kan håndtere de unike innflygings- og avgangsforholdene.

Gustaf III Airport er en av de mest fascinerende og krevende flyplassene i verden, kjent for sin korte rullebane og dramatiske innflyging. Den spiller en avgjørende rolle i å koble Saint Barthélemy til resten av Karibia og tiltrekker seg både turister og flyentusiaster som ønsker å oppleve spenningen ved å lande på en av verdens mest utfordrende flyplasser.

Toncontín International Airport i Tegucigalpa, Honduras

757finalTGU.jpg

Toncontín International Airport, i Tegucigalpa, Honduras, er kjent for sin utfordrende innflyvning på grunn av de omkringliggende fjellene og en kort rullebane på 2 163 meter. Piloter må foreta en bratt sving like før landing, noe som krever høy presisjon. Flyplassen har hatt flere ulykker, inkludert en alvorlig hendelse i 2008 da et Airbus A320 overkjørte rullebanen. Foto: Enrique Galeano Morales, Wikipedia CC BY 2.0

Toncontín International Airport (TGU) ligger i Tegucigalpa, hovedstaden i Honduras. Flyplassen er kjent for sin utfordrende innflyging på grunn av de omkringliggende fjellene og den korte rullebanen. Det er en av de mest krevende flyplassene i verden for piloter, spesielt for større kommersielle fly.

Historie

Toncontín International Airport ble åpnet i 1934 og har spilt en viktig rolle som hovedflyplass for Tegucigalpa. På grunn av dens beliggenhet i en dal omgitt av fjell, krever innflygingen en bratt nedstigning og skarpe svinger, noe som gjør det til en av de mest teknisk krevende flyplassene for piloter.

Fasiliteter

Flyplassen har en rullebane som er 2 021 meter lang, noe som er relativt kort for en internasjonal flyplass. Terminalbygningen tilbyr fasiliteter som passasjerlounger, butikker og restauranter. Flyplassen betjener både innenlandske og internasjonale flyvninger, inkludert destinasjoner i Nord-, Sentral- og Sør-Amerika.

Ulykker og hendelser

● TACA Flight 110 (1989): En Boeing 737-300 fra TACA Airlines opplevde motorhavari under landing i kraftig regn. Flyet skled av rullebanen og kom til slutt til ro på en motorvei. Det var ingen dødsfall, men flere personer ble skadet.

● Iberia Flight 602 (1997): En DC-10 fra Iberia skled av rullebanen ved landing, men ingen ble alvorlig skadet. Hendelsen understreket behovet for bedre sikkerhetsforanstaltninger ved flyplassen.

● Central American Airways Flight 731 (2011): En Let L-410 Turbolet styrtet under innflyging til Toncontín på grunn av dårlig vær, og 14 mennesker omkom i ulykken. Ulykken fremhevet risikoen knyttet til flyvninger til og fra flyplassen under vanskelige værforhold.

● TACA Flight 390 (2008): En Airbus A320 fra TACA Airlines skled av rullebanen under landing i kraftig regn og traff flere hus utenfor flyplassen. Seks personer omkom, inkludert tre passasjerer og tre personer på bakken. Denne hendelsen førte til en gjennomgang av flyplassens sikkerhetsforanstaltninger og operasjonelle prosedyrer.

Sikkerhetsforbedringer

Etter flere ulykker og hendelser har det vært betydelige sikkerhetsforbedringer ved Toncontín International Airport. Dette inkluderer forlengelse av rullebanen, bedre navigasjonssystemer og forbedrede prosedyrer for inn- og utflygning.

Flytting av Internasjonal Trafikk: For å redusere risikoen, ble noen internasjonale flyvninger omdirigert til Palmerola International Airport, som ligger cirka 75 kilometer nord for Tegucigalpa. Palmerola har en lengre rullebane og færre topografiske utfordringer, noe som gjør den bedre egnet for større internasjonale fly.

Pilotopplæring

På grunn av de vanskelige forholdene ved Toncontín, kreves det spesiell opplæring for piloter som skal lande der. Dette inkluderer simulatortrening og opplæring med erfarne instruktører for å sikre at pilotene kan håndtere de unike innflygingsforholdene.

Turisme og økonomi

Til tross for utfordringene, forblir Toncontín International Airport en viktig inngangsport for turisme og handel i Honduras. Flyplassen betjener både forretningsreisende og turister som besøker Tegucigalpa og de omkringliggende områdene.

Toncontín International Airport er kjent for sine tekniske utfordringer og spektakulære innflyginger. Selv om det har vært ulykker og hendelser, har tiltak for å forbedre sikkerheten og pilottreningen bidratt til å redusere risikoen. Flyplassen fortsetter å spille en avgjørende rolle i å koble Tegucigalpa til resten av verden.

Madeira Airport, Funchal, Portugal

Madeira_(2).jpg

Madeira Airport, også kjent som Cristiano Ronaldo Airport, ligger på øya Madeira i Portugal. Flyplassen er berømt for sin korte rullebane på 2 781 meter, som delvis er bygd på søyler over havet. Innflyvningen krever spesielle ferdigheter fra piloter på grunn av sterke vinder og fjellrike omgivelser. Til tross for utfordringene, har omfattende utvidelser og moderniseringer forbedret sikkerheten betydelig. Foto: Bingar1234, Wikipedia, CC BY-SA 4.0

Madeira Airport, også kjent som Cristiano Ronaldo International Airport (FNC), ligger nær Funchal på øya Madeira, Portugal. Flyplassen er kjent for sin spektakulære beliggenhet og utfordrende innflygingsforhold, som krever spesiell opplæring for piloter. Den er oppkalt etter den berømte fotballspilleren Cristiano Ronaldo, som ble født på Madeira.

Historie

Flyplassen åpnet i 1964 med en rullebane som var bare 1 600 meter lang. På grunn av de krevende topografiske forholdene og økt trafikk, ble rullebanen forlenget flere ganger. Den mest betydningsfulle utvidelsen skjedde i 2000, da rullebanen ble forlenget til 2 781 meter ved hjelp av en spektakulær ingeniørløsning som inkluderte en plattform støttet av 180 søyler over havet.

Fasiliteter

Madeira Airport har moderne fasiliteter med en terminal som betjener både nasjonale og internasjonale flyvninger. Flyplassen har butikker, restauranter, lounger og andre fasiliteter som sikrer en komfortabel opplevelse for reisende. Flyplassen betjener en rekke flyselskaper som TAP Air Portugal, easyJet, og Ryanair.

Ulykker og hendelser

● TAP Air Portugal Flight 425 (1977): Den mest alvorlige ulykken ved Madeira Airport skjedde 19. november 1977, da en Boeing 727 fra TAP Air Portugal oversteg rullebanen under landing i kraftig regn og sterk vind. Flyet havnet i en kløft og brant, og 131 av de 164 om bord mistet livet. Denne tragiske hendelsen førte til omfattende sikkerhetsforbedringer ved flyplassen, inkludert forlengelsen av rullebanen.

Forlengelse av rullebanen (2000) 

Etter flere ulykker og hendelser knyttet til den korte rullebanen, ble det besluttet å forlenge rullebanen. Den nye forlengelsen, ferdigstilt i 2000, er en bemerkelsesverdig ingeniørbragd. Rullebanen ble forlenget til 2 781 meter, delvis bygget på en betongplattform over havet, støttet av 180 søyler som er 70 meter høye.

Spesielle innflygingsforhold

Flyplassen er kjent for sine vanskelige innflygingsforhold på grunn av den omliggende terrenget og sterk vind. Piloter må utføre en skarp sving rett før landing for å justere kursen mot rullebanen. Denne manøveren, kjent som en "curved approach," krever spesialtrening og høy presisjon.

Sikkerhetsforbedringer

For å forbedre sikkerheten har flyplassen installert moderne navigasjonssystemer som hjelper piloter med å håndtere de utfordrende innflygingsforholdene. Dette inkluderer avanserte instrumentlandingssystemer (ILS) og andre navigasjonshjelpemidler som gir mer nøyaktige data under innflyging og landing.

Pilotopplæring

På grunn av de krevende forholdene ved Madeira Airport, kreves det at piloter gjennomgår spesialtrening. Treningen inkluderer simulatorøvelser som gjenskaper de unike innflygingsforholdene, samt opplæring i håndtering av sterk vind og turbulens.

Turisme og økonomi

Madeira Airport spiller en avgjørende rolle i øyas økonomi ved å koble Madeira til det europeiske fastlandet og andre internasjonale destinasjoner. Flyplassen håndterer et betydelig antall turister som besøker øya for dens vakre landskap, mildt klima og rike kultur.

Cristiano Ronaldo: Flyplassen ble offisielt omdøpt til Cristiano Ronaldo International Airport i 2017 til ære for den verdensberømte fotballspilleren født på Madeira. Dette har ytterligere økt flyplassens profil og tiltrekker fans av Ronaldo fra hele verden.

Madeira Airport er kjent for sin spektakulære beliggenhet og utfordrende innflygingsforhold. Med betydelige sikkerhetsforbedringer og moderne fasiliteter, fortsetter flyplassen å være en viktig inngangsport til øya og en fascinerende destinasjon for både piloter og reisende.

Courchevel Altiport, Courchevel i Frankrike

2253966708_40aaab4aa8_k.jpg

Courchevel Altiport, i de franske Alpene, er kjent for sin korte rullebane på 537 meter med en ekstrem helling på 18,6%. Flyplassen ligger på 2 008 meters høyde og er omringet av fjell, noe som gjør innflyvningen svært utfordrende. Flyplassen betjener hovedsakelig små fly og helikoptre, ofte med skiturister til det populære vintersportsstedet Courchevel. Landing her krever spesialtrening og tillatelse for piloter. Foto: Peter Robinett, Flickr CC BY 2.0

Courchevel Altiport (LFLJ) er kjent som en av de mest utfordrende flyplassene i verden. Flyplassen ligger i de franske Alpene og betjener den eksklusive skidestinasjonen Courchevel. Den korte rullebanen på 537 meter med en helning på 18,5 % gjør landinger og avganger spesielt krevende. Flyplassen ligger på 2008 meters høyde, noe som ytterligere kompliserer forholdene på grunn av tynnere luft og værforhold som kan endre seg raskt.

Historie
Courchevel Altiport ble åpnet på 1960-tallet for å gi enkel tilgang til det populære skistedet. Flyplassen er designet spesielt for små fly som kan håndtere de krevende landings- og avgangsforholdene. På grunn av sin utfordrende natur, kreves det at piloter som opererer her har spesialtrening og sertifisering for fjellflyging.

Ulykker og hendelser

● Pilatus PC-12 (2024): Den 17. februar 2024, skled et Pilatus PC-12 fly av rullebanen ved landing. Flyet, som tilhørte European Aircraft Private Club, mistet en vinge og endte opp i snøen. Begge pilotene fikk mindre skader. Flyet kom fra Charleroi-Brussels South Airport. Årsaken til ulykken var relatert til tap av kontroll etter touchdown, noe som førte til at flyet skled ut av rullebanen..

● Piper PA-46 Malibu Mirage (2011): Den 5. februar 2011 krasjet en Piper PA-46-350P Malibu Mirage under landing. Flyet kom for lavt inn til rullebanen, noe som resulterte i at det traff en voll før rullebanen. Ulykken førte til dødsfallet til en passasjer og alvorlige skader på to andre om bord. Pilotens mangel på erfaring med landing på Courchevel ble identifisert som en medvirkende faktor til ulykken​.​

● Rockwell Grand Commander 690A (2005): Den 31. januar 2005, mistet en Rockwell Grand Commander 690A kontrollen og fikk en hard landing på Courchevel. Flyet stallet under innflyvningen, noe som resulterte i betydelige skader på skroget. Ingen personer om bord ble skadet, men flyet ble skadet utover reparasjon..

Courchevel Altiport krever høy grad av ferdigheter fra piloter og gir unike utfordringer som krever spesialisert opplæring. Ulykkene og hendelsene ved flyplassen understreker de ekstreme forholdene og risikoene som er involvert ved operasjoner her.

Velana International Airport, Hulhulé Island på Maldivene

Malé_im_Landeanflug.jpg

Velana International Airport, også kjent som Malé International Airport, ligger på Hulhulé Island i Maldivene. Det er hovedflyplassen for Maldivene og fungerer som den primære inngangsporten for internasjonale reisende til øygruppen. Flyplassen har en utfordrende innflyvning på grunn av sin beliggenhet på en liten øy med begrenset plass. Til tross for dette håndterer den en stor mengde turisttrafikk og er kritisk for Maldivenes turismeindustri. Foto: StromBer, Wikipedia CC BY-SA 4.0

Velana International Airport, tidligere kjent som Malé International Airport, er hovedflyplassen på Maldivene. Den ligger på Hulhulé-øya, rett utenfor hovedstaden Malé. Flyplassen er en viktig inngangsport til øyriket og spiller en avgjørende rolle i å lette både innenlandske og internasjonale flyreiser til og fra Maldivene.

Historie

Historien om Velana International Airport går tilbake til 1960-tallet da Maldivene først begynte å utvikle sin luftfartsinfrastruktur. På den tiden ble det gjort betydelige investeringer for å bygge en moderne flyplass som kunne imøtekomme den økende etterspørselen etter flyreiser til øyriket.

Malé International Airport ble åpnet offisielt i 1966 og har siden gjennomgått flere utvidelser og oppgraderinger for å imøtekomme den stadig økende trafikken. I 2011 ble flyplassen omdøpt til Velana International Airport for å hedre Ibrahim Nasir, den andre presidenten i Maldivenes historie.

Velana International Airport er en moderne flyplass som tilbyr et bredt spekter av fasiliteter og tjenester for reisende. Det er også et viktig knutepunkt for flyselskaper som opererer til og fra Maldivene, og det håndterer et betydelig antall internasjonale flyvninger hver dag.

Flyplassen spiller en nøkkelrolle i Maldivenes økonomi ved å lette turisme, handel og transport til øyene. Den er også et symbol på landets innsats for å utvikle og modernisere sin infrastruktur for å møte behovene til et stadig skiftende globalt reisemarked.

Utvidelser og fasiliteter

Flyplassen gjennomgår en stor utvidelse, forventet ferdigstilt i 2025. Dette inkluderer en ny internasjonal passasjerterminal, en ny rullebane, et nytt drivstoffanlegg og en ny sjøflyterminal. Den nye rullebanen, som er 3400 meter lang, kan håndtere store fly som Airbus A380, og ble offisielt åpnet i 2022​..

Ulykker og hendelser

● 18. oktober 1995: Et Dornier 228 fra Air Maldives skled av rullebanen, traff en sjøvegg og endte i lagunen. Flyet ble totalvraket, men ingen omkom​..

● 15. august 1996: Et Mi-8P-helikopter fra Hummingbird Helicopters mistet kontrollen etter avgang på grunn av hydraulisk svikt. Fire personer fikk mindre skader​..

● 17. mai 2004: Et de Havilland Canada DHC-6 Twin Otter fra Trans Maldivian Airways traff sjøveggen på rullebane 18 under avgangsproblemer. Begge pilotene og en passasjer ble alvorlig skadet, og flyet ble avskrevet​.​

Velana International Airport spiller en kritisk rolle i Maldivenes turisme og økonomi, og de omfattende utvidelsene forventes å øke kapasiteten betydelig og forbedre fasilitetene for reisende​​.

Narsarsuaq Airport, Narsarsuaq på Grønland

Her kan du se en live webcam fra Narsarsuaq airport. Vil du gjerne se avganger og ankomster på flyplassen kan du sjekke her.

1280px-Narsarsuaq_Airport_Overview_looking_SW.jpg

Narsarsuaq Airport, beliggende i Grønland, er kjent for sine utfordrende landingsforhold. Flyplassen har en rullebane på 1 830 meter og er omgitt av fjorder og fjell, noe som krever nøyaktig navigasjon fra piloter. Værforholdene i området kan skifte raskt, med sterke vinder og isforhold som ytterligere kompliserer innflyvningen. Flyplassen er en viktig forbindelse til Grønland, spesielt for turisme og forskningsaktiviteter.Foto: Mestersvig, Wikipedia CC BY-SA 4.0

Narsarsuaq Airport er en flyplass på sørkysten av Grønland. omtrent seks kilometer fra bygden Narsarsuaq. Flyplassen har en enkelt rullebane som er 1,830 meter lang og asfaltert. Flyplassen kan håndtere både turboprop og jetfly, inkludert større fly som Boeing 757.

Historie

Flyplassen ble opprinnelig bygget av USA i 1941 under navnet Bluie West One. Den fungerte som en viktig mellomstasjon for flyvninger mellom Nord-Amerika og Europa under andre verdenskrig.

Etter krigen ble flyplassen brukt som en del av det amerikanske Distant Early Warning Line (DEW) radarnettverket, som skulle oppdage sovjetiske bombefly på vei mot Nord-Amerika.

Etter at det amerikanske militæret trakk seg ut i 1958, ble flyplassen gradvis omgjort til sivil bruk. Grønlandsfly (nå Air Greenland) begynte å operere fra Narsarsuaq, og flyplassen ble en viktig knutepunkt for både innenriks og internasjonal trafikk.

På grunn av de begrensede alternativene for nødlandinger i området, har Narsarsuaq Airport vært åstedet for flere dramatiske nødlandinger opp gjennom årene. Disse hendelsene har ofte vært resultatet av tekniske problemer eller ekstreme værforhold.

 

Værforhold
Narsarsuaq er kjent for utfordrende værforhold, inkludert sterke vinder, ising og begrenset sikt, som krever erfarne piloter og godt vedlikeholdte fly.

 

Turisme
Flyplassen er en inngangsport for turister som ønsker å utforske Sør-Grønland, inkludert de omkringliggende fjordene og isbreene. Det er også et populært stoppested for småfly på vei over Atlanterhavet.

Ulykker og hendelser

  • Ulykker: En betydelig hendelse fant sted den 5. august 2001, da en Dassault Falcon 20 operert av Naske Air krasjet under innflyvning, noe som resulterte i at tre personer omkom.

  • Drift: I dag er Narsarsuaq Airport en viktig del av Grønlands transportinfrastruktur, betjent av Air Greenland og andre operatører som flyr både passasjerer og frakt.

Narsarsuaq Airport spiller en viktig rolle i Grønlands luftfart og fungerer som en viktig forbindelse mellom Grønland og resten av verden.

Tioman Airport, Pahang i Malaysia

1280px-Tioman_runway_01.jpg

Tioman Airport, på øya Tioman i Malaysia, er kjent for sin korte rullebane på 992 meter og den utfordrende innflyvningen over fjell. Flyplassen er omgitt av hav og bratte terreng, noe som krever presis navigasjon fra piloter. Den betjener hovedsakelig små fly og helikoptre, ofte med turister til det populære dykkedestinasjonen. Flyplassen har ingen større registrerte ulykker, men den krevende beliggenheten gjør landingen spesielt utfordrende. Foto: Glueball, Wikipedia Public domain

Tioman Airport, også kjent som Pulau Tioman Airport, ligger på Tioman Island i Pahang, Malaysia. Flyplassen ligger ved siden av landsbyen Tekek og betjener øya, som er et populært turistmål kjent for sine hvite sandstrender og krystallklare vann.

Historie

Tioman Airport er en relativt liten flyplass som håndterer mindre fly på grunn av sin begrensede rullebane, som er 992 meter lang. Det var planer om å bygge en ny flyplass i 2004, som skulle flyttes to kilometer til Kampung Paya og bygges på oppfylt land for å inkludere en 2000 meter rullebane, noe som ville tillate større fly som Boeing 737 å lande. Disse planene ble imidlertid stoppet på grunn av bekymringer fra lokalbefolkningen om miljøpåvirkning.

Utfordringer og operasjoner

Flyplassen har en «enveis» rullebane, noe som betyr at fly bare kan lande fra nord og ta av i samme retning på grunn av det omkringliggende terrenget. Dette gjør landingene utfordrende, da pilotene må fly rett mot fjellene og deretter gjøre en skarp høyresving for å justere seg for landingen. Feilmarginen er liten, da det er et stup ved enden av rullebanen​​.

Ulykker og hendelser

Det er få dokumenterte alvorlige ulykker ved Tioman Airport, men den vanskelige tilnærmingen og begrensningene gjør det til en av de mer utfordrende flyplassene for piloter, spesielt under ugunstige værforhold. Flyplassen betjenes hovedsakelig av mindre fly, og er et populært stopp for private piloter fra Malaysia og Singapore.​

Betydning og tjenester

Flyplassen er viktig for å forbinde Tioman Island med fastlandet, og Berjaya Air har tidligere tilbudt ruteflyvninger til Subang (Kuala Lumpur) og Seletar (Singapore) med Dash-7 fly. På grunn av flyplassens størrelse og begrensninger er kostnadene per sete relativt høye, noe som gjør det utfordrende for flyselskaper å operere lønnsomt​.​

Til tross for utfordringene er Tioman Airport en essensiell del av infrastrukturen som støtter turismen på Tioman Island, og dens unike landingsforhold gir en ekstra dimensjon til besøket for de eventyrlystne.

Barra Airport, Hebridene i Skottland

Barra Airport, på den skotske øya Barra, er unik som verdens eneste flyplass hvor fly lander på en strand. Rullebanene består av hardpakket sand og blir oversvømt ved høyvann, noe som gjør at flyvninger er tidsbestemt etter tidevannet. Flyplassen betjener små fly og er en populær turistattraksjon på grunn av sin uvanlige beliggenhet og pittoreske omgivelser. Landingen på stranden krever spesielle ferdigheter fra piloter. Foto: Diane Scougall, Flickr CC BY 2.0

Barra Airport, også kjent som Barra Eoligarry Airport, ligger på øya Barra i Ytre Hebridene, Skottland. Flyplassen er unik ved at dens rullebane er en strand, Traigh Mhòr, som blir oversvømt av tidevannet to ganger daglig. Dette gjør den til den eneste flyplassen i verden hvor rutefly lander og tar av fra en strand som fungerer som rullebane​.

Historie

Barra Airport åpnet offisielt i 1936 og har siden vært en viktig forbindelse for øya til fastlandet, spesielt til Glasgow. Flyplassen har tre rullebaner markert med trestolper, som gjør det mulig for flyene å lande uansett vindretning. På grunn av tidevannsforskjellene må flyplaner tilpasses tidevannstabellen, og nødlandinger om natten er mulig ved bruk av billys for å opplyse rullebanen​​.

Utfordringer og operasjoner

Flyplassens beliggenhet og bruk av en sandstrand som rullebane innebærer spesielle utfordringer. Fly kan bare lande og ta av ved lavvann, og værforhold som sterk vind og regn kan påvirke operasjonene. Likevel har flyplassen et godt sikkerhetsrykte, selv om det tidvis har vært hendelser relatert til vær og tidevann​​.

Ulykker og hendelser

Det er få registrerte alvorlige ulykker ved Barra Airport, men en hendelse som er verdt å merke seg, skjedde i 2011 da et fly skled av rullebanen under landing. Ingen ble skadet, og hendelsen ble håndtert raskt og effektivt. Flyplassen tar sikkerheten på alvor, og alle operasjoner følger strenge prosedyrer for å sikre trygg landing og avgang, til tross for de unike forholdene​​.

Barra Airport er ikke bare en viktig transportknutepunkt for øya, men også en turistattraksjon i seg selv på grunn av sin unike rullebane. Flyplassen drives av Highlands and Islands Airports Limited (HIAL), som sørger for at den fungerer optimalt under de utfordrende forholdene den er kjent for​​.

bottom of page