top of page
pascal-meier-UYiesSO4FiM-unsplash.jpg

Nykommere i luften i 2023 og 2024

Nyhet

Mange flyselskap har gått konkurs de siste tre årene, men til tross for dette er det etablert mange nye i 2023 og 2024.

Paul Aage Hegvik

23.mai 2024

De siste årene har vist en betydelig økning i etableringen av nye flyselskaper. Dette inkluderer både helt nye selskaper og datterselskaper av eksisterende selskaper som søker å utvide sine markeder. Eksempler på nye selskaper etablert i 2023 er blant annet Aerolínea del Estado Mexicano, Air Tuvalu, BermudAir, Fly91, Nexus Airlines, og Riyadh Air. I 2024 ser vi nye aktører som Air Japan og Global Airlines.

Lavpris og bærekraft
Konflikter og politisk ustabilitet, som krigen i Ukraina, påvirker luftfartsrutene og driftskostnadene, noe som tvinger nye selskaper til å tilpasse sine ruteplaner og strategier. Konkurransen i luftfartsmarkedet er intens, og nye selskaper må finne innovative måter å tiltrekke seg kunder og skille seg ut i et overfylt marked. Nye flyselskaper har tatt i bruk ulike forretningsmodeller for å møte spesifikke markedsbehov. 

Fly91 (India) og Air Japan satser på lavpris-modellen for å konkurrere med eksisterende lavprisselskaper og tilby rimelige reiser for prisbevisste reisende.

Air Cahana (USA) er ett av flere som fremhever bærekraft med planer om å bruke hydrogen-drevne turboprop-fly for å redusere karbonutslipp, men det gjenstår å se om de vil komme i gang med flyvninger i 2024.

Overrasker med A380
Selskaper som Riyadh Air og Global Airlines har ambisiøse planer om å koble sammen store internasjonale destinasjoner og øke global tilstedeværelse
​.

Det engelske selskapet Global Airlines planlegger å bruke Airbus A380 på langdistanseruter, med et sterkt fokus på komfort og service. Med en flåte som utelukkende består av Airbus A380-fly, skiller Global Airlines seg ut som et av de mest unike flyselskapene som lanseres i år, spesielt siden mange andre selskaper har valgt å selge sine A380-fly. James Asquith, grunnleggeren av det populære reiseforumet Holiday Swap, startet selskapet med mål om å koble sammen de største byene i USA og Storbritannia. Global Airlines planlegger å betjene ruter mellom London, New York og Los Angeles, og vil operere sine A380-fly i en konfigurasjon med tre klasser.

Regional satsning
Mens noen satser på langdistanseflyvninger satser mange nye selskaper, som Nexus Airlines (Australia) og Texel Air Australasia, på å forbedre regional tilkobling. Årsaken er i første rekke forklart med et ønske om å stimulere lokal økonomi og turisme etter COVID-19-pandemien. 
Den globale luftfartsindustrien har i de siste fortsatt å tilpasse seg ettervirkningene av pandemien. Nye selskaper benytter muligheten til å fylle tomrommet etter konkurser og nedskalering av eldre selskaper.

 

Betydelige økonomiske utfordringer

Oppstartsselskaper i luftfartsbransjen står overfor betydelige økonomiske utfordringer, inkludert høye driftskostnader og behovet for store investeringer. Tilgang til finansiering og støtte fra investorer er avgjørende for å lykkes. Professor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole (NHH) sa i 2022 til Locomote Travelnews at det er et tusenkronersspørsmål hvorfor mange tør å satse på etablering av nye flyselskaper til tross for de mange utfordringene i bransjen.

– Det eneste som taler for nyetablering har vært tilgang på billige fly og dels mannskap, og at mange store aktører har en høy gjeldsgrad etter Covid. På etterspørselssiden ser det derimot mindre lyst ut på grunn av store internasjonale konflikter, og galopperende priser som reduserer reiselysten. På den annen side, nyetableringene går typisk etter turistsegmentet, og her ventes jo veksten på sikt. Forretningssegmentet tror jeg for alltid er påvirket av den digitale revolusjonen som Covid innebar.

 

Betydelige utfordringer
I perioden 2022 til 2024 opplevde flybransjen betydelige utfordringer som resulterte i at mange flyselskaper rundt omkring i verden gikk konkurs. Ifølge luftfartsnettstedet og podcasten AllPlane.tv, har minst 64 flyselskaper lagt ned driften siden 2020. 

Selv om noen få selskaper har gjenoppstått etter konkurs eller skiftet navn, er de aller fleste borte for godt. Denne utviklingen kan tilskrives en kombinasjon av økonomiske, operasjonelle og eksterne faktorer. 

Mange flyselskaper gikk konkurs grunnet økonomiske problemer forverret av pandemien. Selv om reiseaktiviteten gradvis gjenopptok, opplevde flyselskapene fortsatt lav etterspørsel i starten av denne perioden. Økte drivstoffpriser og inflasjon har også påvirket kostnadsstrukturen negativt, noe som har gjort det vanskelig for selskapene å opprettholde lønnsomhet.

Operasjonelle utfordringer 

Flyselskapene har møtt logistiske utfordringer med gjenopptakelse av operasjoner etter pandemien. Mangel på kvalifisert arbeidskraft, særlig piloter og bakkepersonell, har ført til driftsforstyrrelser. Mange flyselskaper måtte kansellere ruter eller redusere frekvensen på eksisterende ruter på grunn av mangel på mannskap og fly.

Eksterne faktorer

Krigen i Ukraina har hatt betydelig innvirkning på luftfartsindustrien, særlig med økte drivstoffpriser og usikkerhet rundt flyruter over konfliktområder. Geopolitiske spenninger og handelsrestriksjoner har ytterligere komplisert internasjonal luftfart.

Små marginer
Lavprisflyselskaper har vært mer sårbare for økonomiske svingninger på grunn av små marginer. Flere av disse selskapene, som for eksempel Norwegian Air Shuttle, måtte restrukturere eller gå konkurs. Tradisjonelle fullservice-flyselskaper har også lidd, men har ofte hatt større økonomiske reserver eller statlig støtte for å hjelpe dem gjennom krisen.

 

Restrukturering og konsolidering 

Flere flyselskaper har gjennomgått restrukturering for å tilpasse seg den nye markedsrealiteten. Dette inkluderer kostnadsreduksjoner, reforhandling av gjeld og salg av eiendeler. Konsolidering i bransjen har vært en annen trend, med større selskaper som overtar mindre eller kriserammede konkurrenter for å styrke sin markedsposisjon.

 

Innovasjon og tilpasning 
Noen flyselskaper har forsøkt å tilpasse seg ved å innføre nye forretningsmodeller, som økt fokus på innenlandsreiser, cargo-operasjoner og samarbeid med andre reiseaktører. Investering i teknologi for å forbedre operasjonell effektivitet og kundetjenester har vært en viktig strategi for overlevelse og konkurransefordel.

 

Ustabilitet på kort sikt

På kort sikt forventes det fortsatt ustabilitet i bransjen. Langsiktig suksess vil trolig avhenge av evnen til å tilpasse seg nye reisevaner og implementere bærekraftige forretningspraksiser. Økt fokus på bærekraft og grønn teknologi kan også bli en drivkraft for innovasjon og differensiering blant flyselskapene.

Noe av det som som tydeligvis også er et fokus at at nye flyselskaper implementerer avanserte digitale løsninger for å forbedre kundeservice og operasjonell effektivitet, inkludert online bookingsystemer og automatiserte innsjekkingsprosesser​.

Håp
Etableringen av nye flyselskaper i 2023 og 2024 viser en dynamisk og tilpasningsdyktig bransje som søker å utnytte nye markedsmuligheter og teknologi. Mens utfordringene er mange, spesielt økonomisk og geopolitisk, tilbyr de ulike forretningsmodellene og fokuset på bærekraft og digitalisering allikevel et håpefullt bilde for fremtiden for luftfartsindustrien.

Her er noen av flyselskapene som ble etablert i 2023 og nye som vil komme i gang i 2024

Aerolínea del Estado Mexicano/Aerolínea Maya

Hovedkvarter: Tulum, Mexico

Boeing_737-8MC_de_Mexicana_de_Aviación.png

Foto: Solojaynvm, Wikipedia CC0

Aerolínea del Estado Mexicano, SA de CV, er et statlig selskap eid av den meksikanske regjeringen, opprettet 18. mai 2023. Etter oppkjøpet av varemerket til det tidligere flyselskapet, opererer det nå som Mexicana de Aviación.

Den 26. desember 2023 begynte det nye flyselskapet å operere med 14 kommersielle ruter, med sin innvielsesflyvning til Tulum.

Den 18. mai 2023 ble opprettelsen av selskapet Aerolínea del Estado Mexicano, SA de CV, kunngjort i Den føderale offisielle tidende. Selskapet vil kunne «fremme, utnytte og tilby offentlig tjeneste med regelmessig nasjonal og internasjonal lufttransport av passasjerer, gods, post eller en kombinasjon av disse, på egen hånd eller gjennom offentlige eller private personer.»

Flyselskapet har sitt hovedkvarter på Felipe Ángeles internasjonale flyplass i Tulum.

Tidligere hadde president Andrés Manuel López Obrador kunngjort sin intensjon om å gi selskapet det kommersielle navnet «Mexicana de Aviación», som referanse til det konkursrammede meksikanske flyselskapet som gikk konkurs i 2014. I juli 2023 registrerte regjeringen merket «Aerolínea Maya» som et alternativt navn på grunn av vanskelighetene med å bli enige om kjøp av merket med flyselskapets fagforening. Den 10. august 2023 kunngjorde den meksikanske regjeringen anskaffelsen av navnet og tilhørende merke.

Opprinnelig var planen å starte operasjonene den 2. desember 2023 med en forventet flåte på 10 Boeing 737-800-fly. Imidlertid, den 9. november, ble en Embraer 145LR midlertidig leid inn og malt i det nye flyselskapets farger. Dette ble gjort på grunn av den høye etterspørselen etter Boeing 737-800-fly internasjonalt, ifølge offisielle kilder. Likevel kan det også ha vært på grunn av mangel på tilgjengelige fly, som hindret oppstarten av prosessen for å skaffe operatørsertifikatet for lufttjenester.

Per mai 2024 bestod Mexicanas flåte på fem fly, med en gjennomsnittsalder på 14,6 år - tre Boeing 737-800 og to Embraer 145.

Avion Express Brasil

Hovedkvarter: São PauloBrazil

1280px-Avion_Express_Airbus_A320_LY-VEY_(6705403435)_(2).jpg

Foto: BriYYZ, Wikipedia CC BY-SA 2.0

Avion Express Brasil er et brasiliansk oppstartsflyselskap, ACMI- og flyleieoperatør med hovedkontor i São Paulo. Flyselskapet er et datterselskap av det litauiske Avion Express og en del av den irske gruppen Avia Solutions Group.

Opprettelsen av det nye brasilianske flyselskapet ble kunngjort 19. april 2023 av administrerende direktør (CEO) i Avion Express, Darius Kajokas, gjennom en publisering på hans personlige profil på det sosiale nettverket LinkedIn. Han kunngjorde umiddelbart ansettelsen av en operativ sjef (COO) og en teknisk sjef (CTO) for å bistå i sertifiseringsprosessen av Avion Express Brasil hos Brasils nasjonale luftfartsmyndighet (ANAC).

Ifølge Kajokas vil flyselskapet ha base i São Paulo og operere en flåte med Airbus A320  som tilbyr både frakt- og passasjerflyvninger. De nye operasjonene forventes å starte med fem fly, med en ambisjon om å øke flåten til opptil 25 fly innen 2028. Denne flåten vil inkludere Airbus A321F-fly, som vil støtte selskapets fraktoperasjoner.

Den 8. februar 2024 bekreftet det brasilianske luftfartsnettstedet AeroIN ankomsten av det første av fem Airbus A320-fly til Brasil i juni.  Alle de første fem flyene vil komme fra Avia Solutions Group, som eier Avion Express, SmartLynx Airlines og KlasJet.

BermudAir

Hovedkvarter: Hamilton, Bermuda

VQ-BLU_-_KHPN_-_3-10-23.jpg

BermudAir Ltd. er et bermudisk flyselskap som opererer fra L.F. Wade internasjonale lufthavn i Hamilton, Bermuda. Den 1. september 2023 begynte flyselskapet å operere flyvninger mellom sin base i Bermuda og USA. B BermudAir er det første lokalt etablerte bermudiske flyselskapet.

BermudAir opererer flyvninger til byer på østkysten av USA. 

Ved oppstart inkluderer flyselskapets destinasjoner fra Bermuda:

  • New York City, New York (JFK): En av de travleste flyplassene i verden, gir forbindelser til en rekke internasjonale og innenlandske destinasjoner.

  • Boston, Massachusetts (BOS): En viktig nordøstlig by med rikelig turisttrafikk og forretningsforbindelser.

  • Fort Lauderdale, Florida (FLL): Et populært reisemål i Florida med god tilgang til cruisehavner og turistattraksjoner.

BermudAir opererer med en moderne flåte som er designet for å gi passasjerene en komfortabel og effektiv reiseopplevelse. Flyselskapets flåte består av følgende flytyper:

  • Embraer 190: Et populært regionalt jetfly som tilbyr en komfortabel kabinopplevelse og er godt egnet for de korte til mellomlange rutene som BermudAir opererer.

Centrum Air

Hovedkvarter: Tasjkent, Usbekistan

Centrum_Air_A320.jpg

Centrum Air er et lavprisselskap basert i Tasjkent, Usbekistan.

Dette er et privat flyselskap i Usbekistan, spesialisert på passasjer- og godstransport. Selskapet ble opprettet 18. januar 2023 som en del av regjeringens initiativer for å forbedre kvaliteten på flyreiser for innbyggerne i republikken. Flyselskapet opererer aktivt charter- og ruteflyvninger til både innenlandske og utenlandske destinasjoner. Tidlig i 2024 gjennomgikk Centrum Air sertifiseringsprosedyren i samsvar med kinesiske krav og mottok driftslisenser for regelmessige flyvninger til Kina.

Flåte

Den opprinnelige A320-flåten inkluderer flyet YL-GET, leaset fra det litauiske selskapet GetJet Airlines.

Centrum Air deltar i sosiale prosjekter og er partner av den usbekiske profesjonelle fotballigaen.

Fly91

Hovedkvarter:Goa, India

Fly91 er et indisk lavprisselskap som ble etablert i 2023. Selskapet har sitt hovedkvarter i Goa, India, og fokuserer på å tilby kostnadseffektive flyreiser for passasjerer både innenlands og internasjonalt.

Fly91 ble grunnlagt med mål om å forbedre tilgjengeligheten og kvaliteten på flyreiser i India. Selskapet har som ambisjon å betjene et bredt spekter av destinasjoner med en moderne og effektiv flåte.

Fly91 opererer med en moderne flåte av fly som er optimalisert for lavprismarkedet. Den nøyaktige sammensetningen av flåten kan variere, men inkluderer typisk flytyper som er populære blant lavprisselskaper for deres effektivitet og pålitelighet.

Fly91 betjener flere destinasjoner innen India og planlegger også å utvide til internasjonale ruter i fremtiden. Noen av de viktige destinasjonene inkluderer:

  • Innenlands: Store byer og viktige regionale sentre i India.

  • Internasjonalt: Fly91 har planer om å utvide sitt rutenettverk til å inkludere internasjonale destinasjoner, men spesifikke land og byer er ennå ikke offentliggjort.

KM Malta Airlines

Hovedkvarter: Luqa, Malta

KM Malta Airlines, tidligere kjent som Air Malta, er det nasjonale flyselskapet på Malta. Selskapet ble omdøpt til KM Malta Airlines som en del av en omorganisering i 2021. 

Air Malta ble etablert i 1973 og har siden den gang vært det primære flyselskapet som betjener Malta. I 2021 gjennomgikk selskapet en rebranding og endret navn til KM Malta Airlines. Dette var en del av en strategisk omorganisering for å revitalisere selskapets merkevare og operasjonelle tilnærming.

  • KM Malta Airlines betjener et nettverk av destinasjoner over hele Europa og Nord-Afrika, med regelmessige flyvninger til populære byer som London, Roma, Paris og Frankfurt.

  • Selskapet tilbyr også sesongbaserte ruter til feriemål som Barcelona, Athen og Ibiza.

  • KM Malta Airlines har en moderne flåte av fly som inkluderer Airbus A320-familien, med A320 og A320neo-fly.

  • Selskapet har investert i nyere flymodeller for å forbedre effektivitet, komfort og miljøvennlighet.

  • Som et fullserviceflyselskap tilbyr KM Malta Airlines et bredt spekter av tjenester, inkludert innsjekket bagasje, måltider om bord, og setereservasjon.

  • Selskapet fokuserer på å gi kundene en komfortabel og behagelig reiseopplevelse.

  • KM Malta Airlines har et partnerskap med andre flyselskaper gjennom allianser som Star Alliance, samt bilaterale avtaler, for å utvide sitt rutenettverk og tilby flere forbindelser til passasjerer.

Nexus Airlines

Hovedkvarter: Perth, Australia

Nexus_Airlines_De_Havilland_Canada_DHC-8_VH-8XA_Perth_2024_(01).jpg

Foto:  Bahnfrend, Wikipedia CC BY-SA 4.0

Nexus Airlines er et australsk flyselskap som opererer innenlandsflyvninger i Australia. 

 

Nexus Airlines ble lansert den 17. mai 2023 med kunngjøring om å starte ordinære offentlige transportservice (RPT) fra 10. juli 2023 med deres nylig anskaffede flåte på fem De Havilland Canada Dash 8-Q400 turbopropfly, leid fra Nordic Aviation Capital.

 

I en pressemelding fra transportminister Rita Saffioti bekreftet den vestaustralske regjeringen en investering på 4,05 millioner dollar over fire år til 2027 for å støtte flyselskapet med å utvide Western Australias Inter-Regional Flight Network (IRFN).

 

Den første flyvningen på ruten Geraldton-Karratha-Port Hedland-Broome kom i gang 10. juli. Flyselskapet har eksklusive rettigheter til å operere ruten frem til juni 2027. Flyvninger på ruten Broome-Kununurra-Darwin startet den 28. juli, i konkurranse med den eksisterende operatøren Airnorth. Mens fire ukentlige flyvninger ble operert på denne ruten, økte antallet til daglige flyvninger i mai 2024.

Nexus Airlines opererer på ruten Geraldton–Perth, som også betjenes av QantasLink, samt en ny rute fra Geraldton til Karratha, og flyr også til Port Hedland, Broome, Kununurra og Darwin.

Flyvninger til og fra Perth opererer fra Terminal 2 på Perth Airport.

Really Cool Airlines

Hovedkvarter: Bangkok, Thailand

Really Cool Airlines  er et  flyselskap i Thailand med fokus på langdistanseflyvninger, som vil komme i gang i 2024. Flyselskapet ble først kunngjort den 22. mars 2023 av Patee Sarasin, som var grunnleggeren og tidligere administrerende direktør i Nok Air.

Really Cool Airlines opererer primært flyvninger til internasjonale destinasjoner. Det vil ikke være noen innenlandsflyvninger, og det forventes at rutenettet vil inkludere destinasjoner som Japan, Sør-Korea, Kina, Storbritannia, USA, EU, Tyrkia og Australia.

Really Cool Airlines har vært i samtaler med Airbus og Boeing for å introdusere to wide-body-fly i sin flåte. Flyselskapet hadde planer om å ha to fly i tjeneste innen 2023, og ytterligere to fly innen 2024. I utgangspunktet vil Airbus A330-fly bli leaset for tjeneste, og deretter vil det bli byttet til bruk av de nyere Airbus A350 i stedet.

Riyadh Air

Hovedkvarter: Riyadh, Saudi-Arabia

Riyadh_Air_Boeing_787_at_Dubai_Airshow_2023.jpg

Riyadh Air er planlagt å være Saudi-Arabias andre flaggbærer, med base i Riyadh. Hovedknutepunktet for flyselskapet vil være King Khalid International Airport i Riyadh, og det vil operere innenlands- og internasjonale ruteflyvninger til over 100 ulike destinasjoner i Midtøsten og seks kontinenter. Flåten vil bestå av Boeing 787-fly.

Per 2024 planlegger flyselskapet å starte sine første kommersielle flyvninger i 2025.

Ifølge Saudi Press Agency (SPA) vil Riyadh Air være eid av landets Public Investment Fund (PIF), med Yasir Al-Rumayyan, guvernøren for PIF, som styreleder. Tony Douglas ble utnevnt til administrerende direktør. Han tjenestegjorde tidligere som administrerende direktør for det UAE-baserte flyselskapet Etihad Airways fra januar 2018 til oktober 2022.

Riyadh Air avduket sitt første lakkdesign den 4. juni 2023, malt på sitt første Boeing 787-9-fly. Den 12. juni 2023 ble det første flyet levert til flyselskapets flåte av Boeing. Den 21. juni 2023, på Paris Air Show, signerte Riyadh Air en avtale om 90 GE Aerospace's GEnx-1B-motorer for å drive sin fremtidige flåte på 39 Boeing 787-9-fly.

Señor Air

Hovedkvarter: Cabo San LucasBaja California Sur, Mexico

Señor_Air_Embraer_ERJ-135ER_XA-SEN.jpg

Foto: El Mundo De Aviones, Wikipedia, CC BY-SA 4.0

Señor Air er et meksikansk regionalt flyselskap som startet planlagte flyvninger den 8. desember 2023. Det har base ved Cabo San Lucas International Airport. Driften vil starte med ett Embraer ERJ-135-fly, med forventning om levering av en Embraer ERJ-145 i 2024.

Destinasjoner

Flyselskapet begynte å operere innenlandsflyvninger i området rundt Mexicogulfen den 8. desember 2023, med tjenester til La Paz, Los Mochis, Mazatlán og Puerto Vallarta fra sitt knutepunkt i Cabo San Lucas. Mexico City-AIFA er oppført som en fremtidig destinasjon.

Air Samarkand

Hovedkvarter: Samarkand, Usbekistan

Air Samarkand lansere sitt innledende flyprogram torsdag 21. mars. Selskapet vil starte sine operasjoner med flyvninger som kobler Samarkand og Istanbul med Airbus A321neo-fly. Til å begynne med vil returreiser operere to ganger i uken, med avgang fra Samarkand International Airport (SKD) til Istanbul International Airport (IST) på mandager og torsdager, med en flytid på omtrent fem timer.

Ruten mellom Samarkand og Istanbul er svært ettertraktet, da den knytter Tyrkias største by til Usbekistan og fremmer århundrelange kulturelle, forretningsmessige og turistmessige bånd. Istanbul Airport fungerer også som en portal til en rekke globale destinasjoner, og Air Samarkand har som mål å utvide sine flyalternativer på denne ruten i nær fremtid.

Lanseringen av denne innledende tjenesten markerer et betydelig milepæl for Air Samarkand, da selskapet streber etter å tilby passasjerene førsteklasses komfort og service på sine direkteflyvninger. Med betydelig etterspørsel fra turisme-, kultur- og forretningsreisende på denne ruten, ser Air Samarkand frem til å utvikle sterke kommersielle bånd i Tyrkia mens de etablerer denne nye tjenesten.

ESAV Airlines

Hovedkvarter: Quito, Ecuador

Yazd Airways

Hovedkvarter: Yazd, Iran

Yazd_Airways_BAe_146.jpg

Foto: Ckazemi, Wikipedia CC0

Yazd Airways er et iransk flyselskap med base i Yazd. Selskapet driver med planlagte innenlandsflyvninger i Iran, samt internasjonale flyvninger. De utenlandske flydestinasjonene er Irak-Najaf, De forente arabiske emirater-Dubai, India-Mumbai og Tyrkia-Istanbul, som utføres med Airbus 310-fly, mens de innenlandske flydestinasjonene for øyeblikket er Tehran, Mashhad og Yazd, som betjenes med BAe AVRO RJ 146-flåten.

 

Denne listen vil bli utvidet til flere innenlandske og internasjonale destinasjoner i nær fremtid.

Jetsmart Colombia

Hovedkvarter: Santiago, Chile

JetSMART Colombia er en colombiansk lavprisflyselskap som opererer innenlandske ruter i Colombia. Selskapet ble etablert som en del av JetSMART-gruppen, et lavprisflyselskap med base i Chile. JetSMART Colombia tilbyr rimelige flyvninger til forskjellige destinasjoner i Colombia.

Nettstedet Allplane skriver at nedleggelsen av Viva Air ser ut til å ha fremskyndet godkjenningen av JetSMART Colombias driftstillatelse (AOC). Lavprisflyselskapet, som er en del av Indigo Partners-gruppen, søkte om å komme inn på det colombianske innenlandsmarkedet allerede i 2022, men prosessen ble utsatt av de colombianske myndighetene.

 

Opprinnelig planla selskapet å stasjonere 12 A320-fly i Bogotá (BOG) og operere 111 ruter innenlands. Det ser imidlertid ut til at godkjenningen foreløpig vil dekke en langt mindre operasjon med 27 ruter. I tillegg planlegger JetSMART å øke antall frekvenser på sine flyvninger mellom Colombia og andre latinamerikanske land, som Peru.

Global Airlines

Hovedkvarter: London, England

Global Airlines  er et nytt britisk flyselskap som har ambisjoner om å starte ruter fra London til New York City og Los Angeles våren 2024, ved hjelp av en flåte på fire Airbus A380-fly. Selskapet kjøpte sitt første fly i mai 2023 og hevder å være den første nye eieren av Airbus A380 på åtte år. Opprinnelig foreslo selskapet å ha fem ulike servicetilbud, inkludert en «Gamer class», men de har senere besluttet å gå for en mer tradisjonell tre-klassekonfigurasjon med plass til 450-470 passasjerer.

Den 1. juni 2023 annonserte Global Airlines at Richard Stephenson, tidligere administrerende direktør i Aerotime og tidligere kommunikasjonsdirektør for den britiske luftfartsmyndigheten i seks år, var blitt utnevnt til CCO. Stephenson har vært rådgiver for selskapets grunnlegger, James Asquith, siden sommeren før.

Den 27. juni 2023 meldte Global Airlines at Matthew Brown fra Texas, representerende Matthew Brown Companies, hadde blitt aksjonær og rådgiver for selskapet. Hans fokus vil være å utvikle selskapets fremtidige investeringsstrategi.

 

I november 2023 kunngjorde Global Airlines et samarbeid med en leverandør for et omfattende oppussingsprogram av selskapets første fly, med oppstart i januar 2024.

I februar 2024 registrerte Global Airlines sitt første Airbus A380-800 hos Transport Malta gjennom Hi Fly Malta.

BeOnd

Hovedkvarter: Dubai, De forente emirater

Beond_Airlines_by_Matheen_Faiz.jpg

Foto: Matheenfaiz, Wikipedia CC BY-SA 4.0

BeOnd er et maldivisk flyselskap med hovedkontor i Dubai og base på Velana internasjonale lufthavn i nærheten av Maldivenes hovedstad, Malé. Selskapet ble etablert i november 2022 av Max Nilov og Tero Taskila. BeOnd er et samarbeid mellom det emiratiske investeringsselskapet Arabesque og det maldiviske gjestfrihetsselskapet SIMDI Group, og har som mål å redefinere luksusreiser ved å fokusere på premium-tjenester og eksklusive destinasjoner. BeOnd legger stor vekt på å levere en førsteklasses kundeopplevelse, inkludert tilgang til luksuriøse lounger, personlig service om bord, og skreddersydde reiseopplevelser. Selskapet tilbyr også spesialtilpassede pakker for bryllupsreiser, ferier og forretningsreiser.

Maldivene er kun tilgjengelig med fly fra alle land. Internasjonale flyselskaper dominerer operasjonene på Velana internasjonale lufthavn, da det nasjonale flyselskapet Maldivian har en begrenset flåte og ikke klarer å imøtekomme veksten på flyplassen eller konkurrere med de internasjonale aktørene.

Max Nilov, Tero Taskila og Sascha Feuerherd tok initiativet til å etablere BeOnd gjennom et samarbeid mellom Arabesque og SIMDI Group. BeOnd har som mål å koble Maldivene til en rekke europeiske og asiatiske land, samt Australia. Selskapet planlegger å operere til over 50 destinasjoner i mer enn 25 land med en flåte på over 30 fly i løpet av de kommende årene.

Den 10. august 2023 ble det første flyet, en A319, en del av flåten, leaset fra BBAM Aircraft Leasing & Management. I oktober 2023 ble det rapportert at selskapet vil motta Airbus A321LR og A321XLR fly fra 2024. Flyene vil ha en setekonfigurasjon med 68 ligge-seter i et 2-2 format.

Planlagte første destinasjoner inkluderer Dubai, Delhi, Hong Kong, Milano, München, Paris, Riyadh, Singapore, Taipei, Wien og Zürich, samt mulige ruter til Perth og Melbourne, og sesongdestinasjoner som Finland.

Oppstart av operasjoner BeOnd var opprinnelig planlagt å starte kommersiell drift i september 2023, men den faktiske oppstarten skjedde i november 2023.

I februar 2024 kunngjorde flyselskapet at de ville redusere tjenestene til München til en sesongrute av økonomiske årsaker. Samtidig ble den nye ruten til Bangkok, som opprinnelig var planlagt å starte i juli 2024, kansellert.

Air Moana

Hovedkvarter: Fransk Polynesia

Air Moana er et flyselskap basert i Fransk Polynesia, med hovedhub på Faa'a internasjonale lufthavn. Selskapet tilbyr innenlandsflyvninger i regionen ved hjelp av to ATR-72-fly.

Grunnlagt i januar 2022 av Christian Vernaudon, en tidligere leder av Air Tahiti, har Air Moana som mål å betjene Selskapsøyene og Tuamotuøyene med pålitelige innenlandsflyvninger. I desember 2022 fikk selskapet sin innenlandske driftstillatelse, og mottok sitt første fly kort tid etter. Samme måned investerte Sofidep, et fransk-polynesisk utviklingsfinansieringsselskap, i flyselskapet.

I februar 2023 ble Air Moana tildelt sitt luftfartsoperatørsertifikat, og gjennomførte sin jomfrutur til Bora Bora den 8. februar 2023. Selskapet utvidet flåten ytterligere i mars 2023 med levering av sitt andre ATR 72-600-fly.

Toki Air

Hovedkvarter: Niigata, Japan

Toki Air opererer som et japansk flyselskap med base på Niigata lufthavn i Niigata, Niigata prefektur, Japan. Selskapet ble stiftet den 29. juli 2020 og begynte sin virksomhet den 31. januar 2024.

Selskapets historie går tilbake til grunnleggelsen den 29. juli 2020, med mål om å gjenopprette reiseruter til både regionale og avsidesliggende områder i Japan. Et samarbeid med Nordic Aviation Capital (NAC) resulterte i leieavtalen for to ATR 72-600-fly.  Videre har selskapet planer om å introdusere ATR 42-600S-varianten, som for tiden er under utvikling. Forventningen er å ta imot det første ATR 42-600S-flyet tidlig i 2025, noe som vil gjøre Toki Air til det første japanske flyselskapet som opererer denne typen fly.

Den første ATR 72-flyet ble mottatt av Toki Air den 10. oktober 2022 og ankom Niigata lufthavn den 5. november 2022.

Niigata prefekturs regjering støttet Toki Air økonomisk med 1,16 milliarder yen den 31. oktober 2022.

Formell søknad om luftfartsoperatørsertifikat ble sendt inn av Toki den 30. november 2022. Sertifikatet ble godkjent av East Japan Civil Aviation Bureau i Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism den 31. mars 2023. Dette gjorde Toki til det første nye japanske innenlandske flyselskapet på 14 år (etter Fuji Dream Airlines).

Universal Air

Hovedkvarter: Luqa, Malta

Universal_Air_at_Pecs_Airport.jpg

Universal Air er et maltesisk flyselskap med hovedkontor på Malta International Airport i Luqa. Selskapet ble grunnlagt 15. april 2015 som Air CM Global Limited og ble gjenmerket som Universal Air i september 2022. Det opererer med et luftfartsoperatørsertifikat utstedt av den maltesiske Luftfartsdirektoratet.

Universal Air vil starte planlagte flyvninger til metropol- og fritidsdestinasjoner fra både deres hjemmebase i Luqa og Pécs i Ungarn. Selskapets første flyvninger fant sted 26. mars 2024 mellom Malta og Pécs. 

P80 Air

Hovedkvarter: Bangkok, Thailand

P80 Air er et helt nytt flyselskap i Thailand, som venter på sin offisielle lansering i siste kvartal av 2024.

 

Selskapet er godkjent for å drive både planlagte og ikke-planlagte flyvninger frem til 30. august 2028, med en registrert kapital på 300 millioner baht. P80 Air har planer om å starte flyvninger til Kina i løpet av tredje kvartal i år med fire B737-800 NG-fly.

 

Selskapet vurderer nå om de skal tilby forretnings- eller økonomiklasse-tjenester.

ValueJet

Hovedkvarter: Lagos, Nogeria

ValueJet er et nytt flyselskap med hovedkontor i Lagos i Nigeria, som startet sine første flyvninger 10.oktober 2022. De første rutene som skal lanseres er Lagos til Abuja, Port Harcourt, Jos og Asaba. Flyreiser vil bli operert av flyselskapets nåværende flåte med tre Bombardier CRJ900. Flyreiser til flere destinasjoner forventes å bli lansert etter hvert som flere fly blir levert.

–Med en langsiktig visjon og veksttankegang har vi siktet oss inn i de kommende årene på å ekspandere utenfor det nigerianske luftrommet. Vi er i en privilegert posisjon til tross for eksisterende økonomisk motvind. Vi bygger en kostnadsbevisst virksomhet med en forståelse av sektoren og hvordan Nigeria er klar til å spille en nøkkelrolle i å utvikle Afrikas luftfart ved å bli med resten av de globale aktørene i regionale og internasjonale markeder, sier styrelederen i ValueJet, Kunle Soname.

Aeroexpress Regional

Hovedkvarter: Budapest, Ungarn

Aeroexpress Regional er et nytt lite flyselskap med hovedkvarter i Budapest i Ungarn. Selskapet startet flyvninger 5.september 2022 ned innenlandsruter fra Budapest til Cluj-Napoca og fra Debrecen til Cluj-Napoca og Targu Mures. Selskapet bruker en 33 år år gammel 30-seters Embraer 120.

Antigua Airways

Hovedkvarter: Osbourn, Antigua & Barbuda

Antigua Airways er et nytt flyselskap som opererer fra VC Bird International Airport (ANU) på øya Antigua. Flyplassen ligger noen kilometer nordøst for St John's, hovedstaden i Antigua og Barbuda. Antigua Airways er opprettet som et statlig flyselskap, startet flyvninger 1.november, og flyr mellom Murtala Mohammed International Airport (LOS) i Lagos, Nigeria, og VC Bird International Airport i Antigua. Antigua Airways flyvninger vil bli operert av EuroAtlantic Airways, et flyselskap basert på Lisboa lufthavn i Portugal.

Den primære investoren i flyselskapet er Marvelous Mike Press Ltd., som ifølge nettstedet One Mile at a Time ser ut til å være et nigeriansk trykkeri- og forlagsfirma. Selskapet har ingen tidligere erfaring fra flybransjen, og eier 80 prosent av flyselskapet. Den andre eierandelen på 20 prosent eies av regjeringen i Antigua og Barbuda, og bruker midler fra et statlig fond. Regjeringen i Antigua og Barbuda fremholder dette som en viktig kobling til Vest-Afrika, med potensial for betydelig økonomisk fordel og investeringer.

bottom of page