Den spanske ordningen er i første rekke satt inn for å hjelpe pendlere som har fått høyere drivstoffkostnader. Foto: Lucía Garó, Unsplash
Tilbyr gratis togreiser som krisehjelp
Nyhet
Tiltaket ble iverksatt av den spanske regjeringen for å redusere virkningen av levekostnadskrisen i landet.
Paul Aage Hegvik
25.september 2022
En ordning som tillater gratis reise med forstads- og mellomdistansetog har begynt i Spania, den siste i en rekke europeiske kollektivtransportinitiativer som er ment å møte økende drivstoffkostnader. Togreiseordningen med gratis pendlerbilletter ble innført for perioden 1.september til 31.desember. Ordningen ble kunngjort av statsminister Pedro Sánchez 12. juli, og gjelder kort- og mellomdistansetog som driftes av den nasjonale jernbaneoperatøren Renfe. Det er åpent for alle nasjonaliteter, inkludert internasjonale turister.
Pendlere kan spare mye
Billetten gjelder alle destinasjoner i samme sone som den angitte stasjonen. Når det gjelder Madrid eller Barcelona, for eksempel, betyr det fri reise innenfor en radius på omtrent 50 kilometer fra byen. Besøkende til Spania kan registrere seg ved å bruke passnummeret sitt, og for de som bruker en by som base for å utforske området rundt er det betydelige fordeler.
Det er imidlertid pendlerne som har mest å spare på tilbudet. Santiago Muñoz pendler fra Barcelona til Sitges.
–Ved slutten av året vil jeg ha spart 300 euro på reisene mine, sier han til avisa Guardian.
Selv om billettene er gratis, kreves et depositum på 10 eller 20 euro for å dra nytte av tilbudet. Du må ha foretatt minst 16 reiser innen utgangen av desember for at dette skal bli refundert.
I tillegg til dette tilbudet er metroprisene i Barcelona redusert med opptil 50 prosent, også fram til 31. desember.
«Spøkelsesreservasjoner»
Euronews skriver at den spanske jernbaneoperatøren nå har endret noen vilkårene for å unngå «spøkelsesreservasjoner». Da ordningen ble introdusert, begynte passasjerene å dra nytte av systemet ved å bestille flere reservasjoner til forskjellige tider. I og med at togreisen er gratis ble ingen økonomisk straffet for å ikke bruke reisene de hadde bestilt. «Spøkelsesreservasjonene» førte til at tog så ut som de var helt fulle opptil ti dager i forveien. Renfe fikk derfor tilbakemeldinger fra passasjerene om at de ikke kunne reservere plasser, til tross for at de registrerte at togene var halvtomme.
Nå har den spanske jernbaneoperatøren begrenset passasjerer til to utgående og to returreiser i et forsøk på å forhindre problemet. Renfe-appen vil heller ikke tillate reisende å bestille å bestille retur før de har gjennomført den utgående reisen.
Mindre og mindre lønn
Bakgrunnen for at regjeringen innførte tiltaket er de høye levekostnadene i landet, som blant annet forklares med høyere drivstoffkostnader.
–Jeg er fullstendig klar over de daglige vanskelighetene som de fleste møter. Jeg vet at lønnen din blir mindre og mindre, at det er vanskelig å få endene til å møtes, og at handlekurven din blir dyrere og dyrere, sa statsminister Pedro Sanchez da han regjeringen innførte tiltaket.
Gratis togbillettene skal finansieres av en ny uventet skatt på banker og energiselskaper som har tjent på stigende renter og energipriser.
Den nye avgiften skal innføres i 2023 og kan generere opptil sju milliarder euro om to år.
Den skal også brukes til å bygge 12 000 nye boliger og finansiere ungdomsstipendprogrammer.
I et ytterligere grep for å lette virkningen av økende kostnader, har regjeringen kunngjort at de vil kutte momsen på drivstoffregninger fra 21 til 5 prosent til slutten av året eller lengre.
Suksess i Tyskland
Tyskland innførte et lignende tiltak mellom juni og august med et rabattert landsdekkende kollektivpass. Det ga reisende ubegrenset bruk av lokale og regionale tjenester for bare ni euro i måneden. Ordningen var gjeldende fram til 1.september.
Den tyske ordningen har fått æren for å spare rundt 1,8 millioner tonn CO 2 -utslipp ved å oppmuntre folk til å gå ut av bilen og over på offentlig transport. Mellom 1. juni og 31. august ble det solgt 52 millioner billetter, en femtedel av dem til personer som hevdet å aldri ha brukt offentlig transport før.
Tysklands transportminister, Volker Wissing, har uttalt at han håper å finne en etterfølger til ni euro-billetten.
–Vi vet at vi har utløst en entusiasme for offentlig transport som sannsynligvis aldri har eksistert i Tyskland før, sier han.