top of page
3821076941_934000514b_b (1).jpg

Foto: Vasile Cotovanu, Flickr CC BY 2.0

Norske forskrifter krever at gebyrer og avgifter skal oppgis i den endelige prisen

Nyhet

Men - det kreves ikke at flyselskapene må være transparente i forhold til ekstra kostnader for bagasje, mat, flybytte, billettkansellering og annet.

Paul Aage Hegvik

4.oktober 2022

President Joe Biden kunngjorde i forrige uke et forslag som krever at alle amerikanske flyselskaper, internasjonale flyselskaper og tredjeparts reisesøkemotorer (nettbaserte reisebyråer) skal være pålagt å vise alle tilknyttede avgifter på flybillettene. 

 

Samferdselsdepartementet skriver i en e-post til Locomote Travelnews at norske forskrifter krever at gebyrer og avgifter skal oppgis i den endelige prisen for flybilletter.

I USA og mange andre land praktiseres det en rekke ekstra gebyrer som for eksempel krav til å betale hvis en skal sitte sammen med sitt barn. kansellere eller endre flybestillingen, setevalg, tidlig ombordstigning, Wi-Fi, loungetilgang, telefonvarsling, for innsjekket bagasje og for håndbagasje. Noen krever til og med gebyr for bytte av fly for flyvninger som flyselskaper selv har kansellert. Noen tar også ekstra betalt for å sitte i fronten i flykabinen.

Innvendinger i USA?

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs sa i forrige uke til Locomote Travelnews at det bør nok påregnes at bransjen i USA kan ha innvendinger .
–Men blir dette innført i USA, er det grunn til å anta at andre land/områder vil følge på. Europa/EU tror jeg blir neste område som vil vurdere tilsvarende innretning, men hvor lang tid det vil ta og om det blir enighet innenfor EU/EØS om dette gjenstår å se. 

Elnæs mener for øvrig at de norske flyselskapene på generell basis er transparente.

–Men det er alltid rom til forbedring som gjør det enda enklere for kunden å forstå billettprisen og hvilke regler som gjelder for den enkelte billettype. Den norske regjeringen bør følge EU i dette, slik at rammebetingelsene for flyselskapene er like innenfor EU/EØS.

 

Lovforskriften

Locomote Travelnews kontaktet Samferdselsdepartementet for en redegjøring i saken.

–Har dette temaet vært på dagsorden i Samferdselsdepartementet, og har dere planer om å gjennomføre noe lignende i Norge med krav til flyselskaper og søkemotorer om å være mer transparente?

–EØS-landene har i en rekke år arbeidet med de problemstillingene det amerikanske regelforslaget gjelder, og mye er allerede regulert, skriver Kristoffer Moene Rød, seniorrådgiver for kommunikasjonsenheten i departementet. Han viser blant annet til en forskrift i loven der bestemmelsen lyder som følger:

Artikkel 23.Informasjon og likebehandling

1. Takster og fraktrater som er tilgjengelige for offentligheten, skal, når de tilbys eller offentliggjøres i en hvilken som helst form, herunder på Internett, innbefatte de vilkår som gjelder for flyginger fra en lufthavn på territoriet til en medlemsstat som omfattes av traktaten. Endelig pris som forbrukeren skal betale, skal alltid være oppgitt og skal innbefatte gjeldende takst eller fraktrate samt alle gjeldende skatter, avgifter, tilleggsavgifter og gebyrer som er uunngåelige, og som kan forutses på tidspunktet for offentliggjøringen. I tillegg til at endelig pris skal oppgis, skal minst følgende angis:

a) takst eller fraktrate,

b) skatter og avgifter,

c) lufthavnavgifter, og

d) andre avgifter, tilleggsavgifter eller gebyrer, f.eks. knyttet til sikkerhet eller drivstoff,

dersom avgiftene i b), c) eller d) er lagt til taksten eller fraktraten. Valgfrie pristillegg skal formidles på en klar, åpen og entydig måte i begynnelsen av enhver bestillingsprosess, og kunden godtar dem ved aktive valg.

2. Uten at dette berører artikkel 16 nr. 1, skal det gis tilgang til takster og fraktrater for lufttransport fra en lufthavn på territoriet til en medlemsstat som omfattes av traktaten, og som er tilgjengelig for offentligheten, uten forskjellsbehandling på grunnlag av kundens nasjonalitet eller bosted eller det sted der luftfartsselskapets agent eller andre billettselgere er etablert i Fellesskapet

Må skille mellom tre ting

Bestemmelsen gjelder nettopp behovet for transparens om avgifter og gebyrer som er nødvendig for å sikre passasjerenes behov og rettferdig og virksom konkurranse mellom flyselskapene, forklarer Kristoffer Moene Rød. Samtidig gjør han det klart at det 

er nødvendig å skille mellom tre ting:

1.Betaling for selve transporttjenesten, herunder alle de «elementene» og tilleggstjenestene denne kan bestå av – som mat, plassering i flyet, vekt på bagasje, skille mellom barn og voksne, osv. Dette handler om ordinær betaling (vederlag), og er vel strengt tatt misvisende å omtale som gebyr eller avgift.

2.Gebyrer og andre tillegg som skal dekke flyselskapets egne kostnader til administrasjon, billettutstedelse, refusjon ved avbestilling eller kansellering. Dette har altså ikke med kjernetjenesten i nr. 1 å gjøre.
3. Egentlige skatter og avgifter som utløses av billettkjøpet, og som betales til staten eller en annen tredjepart (typisk flyplassoperatøren).

 

EU-kommisjonen legger fram forslag
–Det er uklart om det amerikanske forlaget favner alle disse aspektene. EU-forordningen gjør i alle fall det. Likevel er EU seg bevisst at det kan være behov for klargjøring. Som ledd i arbeidet med revisjon av forordningen er dette tema. påpeker seniorrådgiveren. 

Samferdselsdepartementet støtter dette initiativet, og vil følge det opp når EU-kommisjonen legger frem sitt forslag til mulige endringer. Etter planen i løpet av året. 

Alle kostnader skal være transparent
I forslaget som er sendt på høring i USA stilles det krav til at flyselskapene må være transparente i forhold til alle ekstra kostnader som påløper på toppen av billettprisen. Mer enn forskriften i Norge som forholder seg til «takst eller fraktrate samt alle gjeldende skatter, avgifter, tilleggsavgifter og gebyrer som er uunngåelige«.  

Pete Buttigieg, transportministeren i USA, sier til tv-kanalen MSNBC at det nå er er mange situasjoner der passasjerer tror at de får en lav pris, en god avtale, men at det ikke kommer fram hva utgiftene er; at du får det du forventer.

Han peker blant annet på at det kreves ekstra betaling hvis du må endre billetten, om du har innsjekket bagasje, og til om med hvis ønsker å sitte sammen med noen i familien,.

- Alt dette må være veldig klart, mener han, og peker på at det ikke bør være nødvendig å gå til en annen side med liten skrift for å finne alle ekstrakostnadene.

–Flyselskapene må gjøre rede for dette på sin egen nettside, og gi all denne informasjonen til reisebyrå der du kjøper billetter, sier han i intervjuet med MSNBC.

bottom of page