top of page

Boeing 747 bygges om til restaurant og flysimulator

41955508272_130414b85d_o.jpg

Denne jumboen, - en Boeing 747-400 med registreringsnummeret G-BYGA ble levert til British Airways i desember 1998. Foto: Steve Lynes, Flickr CC BY-SA 2.0

Nyhet

En av British Airways gamle jumbofly får nå sitt siste hvilested ved City Airport & Manchester Heliport i England.

Paul Aage Hegvik

18.juli 2022

- Reisen til Manchesters opprinnelige flyplass er bare starten på et nytt liv for den gamle damen. Vi er så privilegerte som kan gi henne en lys fremtid, sier Karen Kearns til nettsiden Simpleflying. Kearns er direktør for selskapet Doors2Manual, et selskap med hovedkontor i London som kjøper opp alle typer minneverdige gjenstander fra fly og flyselskap rundt omkring i verden. Og selges videre fra selskapets nettside.

 

Transporteres 11.august

Den gamle «jumbojetten», en Boeing 747-400, skal 11.august, transporteres fra Cotswold Airport ved landsbyen Kemble i Gloucestershire til City Airport & Manchester Heliport ved Barton upon Irwell, cirka ni kilometer fra sentrum i Manchester. Den gedigne lasten skal flyttes 240 kilometer, blant annet på M5 og M6 som er en av de store motorveiene i Storbritannia. Flyttesjauingen starter tildig på morgenen og forventes å ankomme flyplassen om ettermiddagen samme dag. Med flyttingen av jumboen vil Doors2Manual etablere et et nytt besøks- og arrangementssenter med navnet The Deck i en hangar på flyplassen. Her vil dekkets øverste etasje bli ombygd til restaurant.

Cotswold_airport_(kemble)_aerial_view_arp.jpg

Cotswold Airport ble bygget som en RAF-base (Royal Air Force) og ble kjent som RAF Kemble. The Red Arrows , offisielt kjent som Royal Air Force Aerobatic Team var stasjonert på flyplassen fram til 1983. I dag brukes Cotswold til lagring og resirkulering av pensjonerte fly, samt flyskoler, klubber og flyindustren. Foto: Adrian Pingstone, Wikimedia Commons Public domain

Første 747-simulator i Storbritannia

I tillegg vil cockpiten bygges om til flysimulator, og bli en del av Manchester Flight Sim Centre som er lokalisert på samme sted. Senteret tilbyr i dag en Airbus A320-simulator med ekte avionikk som brukes regelmessig av piloter for trening. Anlegget har også en småfly-simulator. Jumboen vil bli den første i Storbritannia som bygges om til flysimulator, og vil vil gi de besøkende en unik mulighet til å gå inn i en 747-cockpit.  Den gamle lufthavnen som åpnet i 1928 var Storbritannias første spesialbygde kommunale flyplass. I dag har flyplassen fire gressrullebaner som trafikkeres av småfly og helikoptre. 

50494392432_c233a6186d_k.jpg

Jumboen som skal flyttes til Manchester ble sendt for skroting til Cotswold Airport (bildet) i Kemble. Men vil få et nytt liv igjen som restaurant og flysimulator. Foto: James, Flickr CC BY-SA 2.0

Var verdens største operatør
39 Boeing 747-fly fra British Airways ble i perioden mars - oktober 2020 førtidspensjonert på Wales Cardiff Airport (CWL) på grunn av pandemien. I oktober 2020 forlot BAs to siste B747-er London Heathrow Airport (LHR) og satte kursen mot pensjonisttilværelsen på Cotswold Airport (GBA) i Kemble og den gamle RAF-basen St Athan i Vale of Glamorgan i det sørlige Wales.  Den aktuelle jumboen som skal til Manchester ble senere, 8.september 2021, sendt for skroting på Cotswold Airport (GBA).  British Airways var verdens største operatør av B747-400-fly. På et tidspunkt hadde BA 57 747-fly i flåten.  Forløperen til BA, British Abroad Airways Company (BOAC), gjennomførte sin første 747-flyvning 14. april 1971. British Airways skaffet sin første 747-400 i juli 1989 og sin siste i april 1999. Flyselskapets første 747-400 ble levert i juni 1989. Flyet, G-BNLA, ble brukt i nesten 30 år fram til 2018 da det ble skrotet i Victorville i California USA.

bottom of page