top of page

Biden krever mer åpenhet om gebyrer og avgifter

sophie-smith-Rl3vv2dKvXM-unsplash.jpg

Nyhet

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs mener det er grunn til å anta at andre land/områder vil følge etter hvis Biden-adminstrasjonens forslag blir godkjent.

Paul Aage Hegvik

29.september 2022

President Joe Biden kunngjorde i denne uka et forslag som krever at alle amerikanske flyselskaper, internasjonale flyselskaper og tredjeparts reisesøkemotorer (nettbaserte reisebyråer) skal være pålagt å vise alle tilknyttede avgifter på flybillettene. Dette ifølge et utkast som Department of Transportation har delt med CNN. Forslaget er nå lagt ut til en høringsperiode på 60 dager.

Det nye flyselskapsforslaget er blant flere forbrukervennlige tiltak som transportdepartementet har foreslått de siste månedene for å regulere flyselskaper i en vanskelig situasjon for flyreisende.

Åpenhet
Forslaget er en del av Biden-administrasjonens forsøk på å øke åpenheten mot kundene. I USA og mange andre land praktiseres det en rekke ekstra gebyrer som for eksempel krav til å betale hvis en skal sitte sammen med sitt barn. kansellere eller endre flybestillingen, setevalg, tidlig ombordstigning, Wi-Fi, loungetilgang, telefonvarsling, for innsjekket bagasje og for håndbagasje. Noen krever til og med gebyr for bytte av fly for flyvninger som flyselskaper selv har kansellert. Noen tar også ekstra betalt for å sitte i fronten i flykabinen.

Biden-administrasjonen la tidligere i sommer fram et forslag med krav til at flyselskapene skal refundere gebyrer til passasjerer hvis bagasjen deres blir levert for sent eller WiFi på flyene deres ikke fungerer.

–Dette er utnyttelse

–Passasjerer fortjener å vite den sanne kostnaden for flyreisene deres før de kjøper en billett. Denne nye foreslåtte regelen vil kreve at flyselskapene er transparente til kundene om gebyrene de tar, noe som vil hjelpe reisende å ta informerte beslutninger og spare penger, sier transportminister Pete Buttigieg i en pressemelding.
Den nye regelen vil gjelde flyreiser innenfor USA og de som tar av eller lander i USA. Men i praksis kan dette føre til en verdensomfattende endring for alle flyselskapene som er knyttet opp mot en søkemotorer eller mer eller mindre tvinge de fleste selskapene til å være transparente.

Presidenten hevder at det nye regelverket ville føre til økt konkurranse mellom transportører.

–Kapitalisme uten konkurranse er ikke kapitalisme. Dette er utnyttelse. Du bør vite hele prisen for billetten din, sier han, og mener at at billettkjøp bør være som vanlig shopping der en kan sammenligne prisene.

–Bør følge EU

Flyanalytiker og eier av Winair, Hans Jørgen Elnæs, er kjent som kommentator og har lang og allsidig erfaring fra norsk og internasjonal luftfart.

Den nye regelen vil gjelde flyreiser innenfor USA. Et krav som dette vil omfatte hundrevis av flyselskaper og alle søkemotorer som selger reiser til og fra USA. Betyr ikke dette i praksis at forslaget innebærer at kravet om åpenhet nødvendigvis vil føre til at alle flyselskaper og søkemotorer i hele verden må gjennomføre forslaget?

–Først må dette forslaget til endringer ut på høring og deretter eventuelt godkjennes i USA. Det bør nok påregnes at bransjen kan ha innvendinger, men blir dette innført i USA, er det grunn til å anta at andre land/områder vil følge på. Europa/EU tror jeg blir neste område som vil vurdere tilsvarende innretning, men hvor lang tid det vil ta og om det blir enighet innenfor EU/EØS om dette gjenstår å se, skriver han i en e-post til World Travel Observer.

Elnæs mener at de norske flyselskapene på generell basis er transparente.

–Men det er alltid rom til forbedring som gjør det enda enklere for kunden å forstå billettprisen og hvilke regler som gjelder for den enkelte billettype. 

–Mener du at den norske regjeringen bør gjennomføre tilsvarende forslag som er på høring i USA?

–Den norske regjeringen bør følge EU i dette, slik at rammebetingelsene for flyselskapene er like innenfor EU/EØS.

57 milliarder dollar

CNBC skriver at flyreisende betalte anslagsvis 57 milliarder dollar i slike tillegg i fjor, nesten tre ganger så mye flyselskapene samlet inn fem år tidligere, ifølge flyselskapets analysefirma IdeaWorks Company. Disse gebyrene utgjør ifølge nær 11 prosent av flyselskapenes tilleggsinntekter. Et eksempel er flyselskapet Spirit som genererte nær 51 dollar per passasjer i tilleggsinntekter i fjor. 

Ifølge Bureau of Transportation Statistics utgjør bagasjegebyrer en stor del i tilleggsinntektene, og har vokst de siste årene. Fjorten store flyselskaper samlet inn 5,3 milliarder dollar i bagasjegebyr i fjor. I henhold til gjeldende regler er flyselskapene pålagt å opplyse om hva de tar for bagasje, men ikke på det tidspunktet hvor prisene først vises til potensielle passasjerer. I de foreslåtte reglene konkluderte transportdepartementet med at det eksisterende systemet er utilstrekkelig.

Hevder flyselskapene er transparente

Forbrukergrupper og en forening som representerer reisebestillingssider som Travelocity og Kayak har uttalt at mer åpenhet ville være en velkommen forandring. Stewart Alvarez, midlertidig president og administrerende direktør i Travel Technology Association, sier at en bedre åpenhet vil hjelpe kunder med å sammenligne priser, spesielt de som reiser sjelden.

–Utfordringen for forbrukeren har vært mangelen på åpenhet, sier Alvarez til Washington Post.

Airlines for America, en organisasjon som representerer store amerikanske flyselskaper, uttaler til Yahoo Finance at flyselskaper allerede er «forpliktet til å tilby den høyeste kvaliteten på tjenesten, som inkluderer klarhet angående priser, avgifter og billettvilkår. Passasjerselskaper gir detaljer om fordelingen av flypriser på deres nettsider, og gir forbrukerne klarhet angående den totale kostnaden for en billett».

Forbedre flyopplevelsen
Forslaget er en del av det amerikanske transportdepartementet sitt arbeid for å forbedre flyopplevelsen og sikre passasjerrettighetene til reisende i USA. Departementet laget tidligere denne sommeren en kundeserviceplan, «et dashbord», for å bidra til at det reisende har lett tilgang til informasjon om tjenester som amerikanske flyselskaper tilbyr for å redusere ulemper for passasjerer når årsaken til en kansellering eller forsinkelse skyldtes omstendigheter innenfor flyselskapets kontroll. Et grønt merke på dashbordet betyr at et flyselskap har forpliktet seg til å tilby denne tjenesten eller tilbudet til sine kunder. En rød «x» betyr at flyselskapet ikke har forpliktet seg. Imidlertid kan flyselskaper med en rød «x» tilby disse tjenestene og fasilitetene i noen tilfeller etter eget skjønn.

Oppgraderer terminalene

I juli i år kunngjorde også departementet at de gir en milliard dollar i i tilskudd for å oppgradere USAs flyplassterminaler. Dette er en del av infrastrukturpakken som Biden-administrasjonen fikk gjennomslag for tidligere i år.

–Flyplasser er inngangsporten til Amerikas lokalsamfunn. De er ofte det første du ser når du ankommer et nytt sted og det siste du ser når du drar. Disse investeringene kommer til å gjøre reisene dine enklere, sa transportminister Pete Buttigieg da han presenterte tilskuddet. Det er totalt satt av 20 milliarder dollar til ulike flyplassforbedringsprosjekter i årene som kommer

bottom of page