Første som fløy alene over Atlanterhavet
Charles Augustus Lindbergh var en amerikansk flyger og eventyrer som oppnådde verdensomspennende berømmelse for å fullføre den første solo nonstop-flyvningen over Atlanterhavet. Han ble født den 4. februar 1902 i Detroit, Michigan, USA, og døde den 26. august 1974 i Kipahulu, Maui, Hawaii, USA.
Lindberghs mest kjente prestasjon var den solo flyvningen fra New York til Paris den 20.-21. mai 1927. Han fløy et spesialbygget monoplan kalt Spirit of St. Louis, som han designet selv. Flyvningen dekket en distanse på omtrent 5 800 kilometer og tok ham 33 og en halv time å fullføre. Lindberghs vellykkede reise gjorde ham umiddelbart til en kjendis og et symbol på tapperhet og innovasjon.
I tillegg til hans luftfartsprestasjoner var Lindbergh også involvert i ulike andre prosjekter og interesser. Han tjenestegjorde som offiser i United States Army Air Corps, arbeidet som luftfartsrådgiver og utforsket til og med rakettforskning. Lindbergh var en talsmann for miljøvern og skrev flere bøker om emnet.
Imidlertid ble Lindberghs omdømme preget av kontrovers senere i livet. Han uttrykte kontroversielle synspunkter på rase og eugenikk, noe som fikk mye kritikk. Disse synspunktene, samt hans støtte til isolasjonistiske politikker i forkant av andre verdenskrig, førte til offentlig gransking og en nedgang i popularitet.
Uavhengig av kontroversene forblir Lindberghs luftfartsprestasjoner og hans innvirkning på luftfartsfeltet betydelige. Han spilte en sentral rolle i å fremme mulighetene for luftfart og inspirerte kommende generasjoner av flygere.
Foto: Ukjent, Wikimedia Commons, Public domain
Foto: Pedro Aragão, Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0
Foto: Gary Bembridge, Wikimedia Commons CC BY 2.0
Foto: Pvalmont, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Foto: Bob Adams, Wikimedia Commons CC BY-SA 2.0
Foto: AMISOM/Omar Abdisalan, Wikimedia Commons CC0
Foto: Alan Lebeda, Wikimedia Commons GFDL 1.2
Foto: Hansueli Krapf , Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0
Foto: Adrian Pingstone, Wikimedia Commons Public domain
Foto: CemAir (Pty) Ltd, Wikimedia Commons CC BY 3.0
Foto: UR-SDV, Wikimedia Commons GFDL 1.2
Norges første ruteflyselskap
DNL opererte Supermarine Channel- flybåter. Bildet er fra 1920. Foto: Forsvarsmuseer.no Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Det Norske Luftfartsrederi (DNL) var et norsk luftfartsselskap som ble etablert i 1918. Selskapet hadde en betydelig rolle i utviklingen av norsk luftfart og var en viktig aktør i flytrafikken i Norge i første halvdel av det 20. århundre.
DNL begynte som et samarbeid mellom norske og svenske interesser, med formålet å etablere en fast rute mellom Stockholm og Kristiania (nåværende Oslo). Den første flyvningen fant sted den 1. juni 1919, og DNL ble dermed det første flyselskapet i Norge. Ruten mellom Stockholm og Kristiania ble senere utvidet til å omfatte andre norske byer.
I løpet av 1920- og 1930-tallet ekspanderte DNL sin virksomhet og etablerte flere ruter både nasjonalt og internasjonalt. Selskapet utviklet også en flåte av fly av ulike typer, inkludert de tyskproduserte Junkers-flyene. DNL spilte en viktig rolle i utviklingen av norske flyplasser og infrastruktur for luftfart.
Under andre verdenskrig ble DNL tvunget til å innstille sin virksomhet da Norge ble okkupert av Tyskland. Etter krigen ble selskapet reorganisert og omdøpt til Det Norske Luftfartselskap (DNL). DNL fortsatte å være en viktig aktør i norsk luftfart og var med på å etablere Norges nasjonale flyselskap, Scandinavian Airlines System (SAS), sammen med svenske og danske luftfartsselskaper.
I 1952 fusjonerte DNL med datterselskapet til SAS, og det norske luftfartsselskapet ble dermed en del av det internasjonale SAS-nettverket. Dette markerer slutten på DNL som et uavhengig selskap, men selskapets bidrag til utviklingen av norsk luftfart er fortsatt anerkjent.
Foto: Nevit Dilmen, Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0
Foto: UR-SDV, Wikimedia Commons GFDL
Foto: Air Tanzania, Wikimedia Commons CC BY-SA 2.0
Foto: Sputink, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Foto: Cptnhad, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Foto: Digr, Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0
Foto: Ajaytz, Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0
Foto: Oyoyoy , Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0
Foto: aeroprints.com, Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0
Foto: Eduard Onyshchenko, Wikimedia Commons GFDL 1.2
Foto: Flighlink.co.tz
Foto: Umbwa Mkali, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Foto: UR-SDV, Wikimedia Commons GFDL
Foto: Gerry Stegmeier. Wikimedia Commons GFDL
Foto: Fares Belkhiria, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Foto: JamesBeckett3, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Foto: aeroprints.com, Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0
Foto: Hansueli Krapf, Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0
Zambia
Mahogany Air
Flåte: 3
Destinasjoner: 6
Nettsted: Ikke aktivt
Foto: JamesBeckett3, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0