Fikk en pose med øl i bytte mot våpenet
Norges første flykapring skjedde 21. juni 1985, da et fly Braathens Safe fra Trondheim til Oslo ble kapret av en 24 år gammel norsk mann. Ti minutter før landing på Fornebu lufthavn truet mannen besetningen med en pistol, og hevdet at han hadde plassert en bombe ombord. Mannen var beruset på flyturen. Han krevde å snakke med statsminister Kåre Willoch og justisminister Mona Røkke.
Etter landingen holdt han 115 passasjerer fanget i over fire timer. Dramaet ble etter forhandlinger løst med at han byttet våpenet med en pose øl. Mannen ble dømt til tre års fengsel og fem års sikring. Etter at han overga seg til politiets Delta-gruppe kom det fram at våpenet var en luftpistol, og at bomben var en bløff. Ingen ble skadet under kapringen.
​
Reidar Karlsen som var lufthavnsjef på Fornebu lufthavn den gangen husker kapringen.
– Jeg beordret at vi skulle ta ned flyet og få det bort til rusegropa i tilfelle det skulle bli noen større aksjon med skyting. Kapreren gikk med på dette, fortalte han til Budstikka i 2015, 30 år etter kapringen.
Dette flyet ble kapret, en Boeing 737-205. BIldet er fra 1982. Foto: Michel Gilliand, Wikimedia Commons GFDL 1.2
Rutefly i alle verdenshjørner
Foto: Anna Zvereva, Wikimedia Commons CC BY-SA 2.0
Foto: Anna Zvereva, Wikimedia Commons CC BY-SA 2.0
Foto: Anna Zvereva, Wikimedia Commons CC BY-SA 2.0
Foto: Anna Zvereva, Wikimedia Commons CC BY-SA 2.0
Foto: A. Savin, Wikimedia Commons FAL
Foto: Nataev, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Foto: shankar s., Flickr CC BY 2.0
Foto: byeangel, Wikimedia Commons CC BY-SA 2.0
Foto: Markus Eigenheer, Wikimedia Commons CC BY-SA 2.0
Foto: Melv_L, Wikimedia Commons CC BY-SA 2.0
Foto: Terence Ong, Wikimedia Commons CC BY 3.0
Foto: Fire Law Stone, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Foto: calflier001, Wikimedia Commons CC BY-SA 2.0
Foto: Hawkeye UK, Wikimedia Commons CC BY-SA 2.0
Foto: Vjikiun, Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0
Foto: Kashiwa.H, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Maldivene
Maldivian (airline)
Flåte: 23
Destinasjoner: 23
Nettsted: maldivian.aero
Foto: Shadman Samee, Wikimedia Commons CC BY-SA 2.0
Foto: Manta Air Marketing, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Foto: TMAShahid, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Foto: CeeGee, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Foto: Gilbert Hechema, Wikimedia Commons GFDL 1.2
Foto: Anna Zvereva, Wikimedia Commons CC BY-SA 2.0
Foto: Zazaa Mongolia, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Foto: Laurent Errera, Wikimedia Commons CC BY-SA 2.0
Foto: Steven Byles, Wikimedia Commons CC BY-SA 2.0
Foto: Xu Zheng, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Foto: Cacrazy234, Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0
Foto: Jakkrit Prasertwit, Wikimedia Commons GFDL 1.2
Foto: M Radzi Desa, Wikimedia Commons GFDL 1.2
Foto: Solundir, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Foto: Ujwal977, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Foto: N509FZ, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Foto: Anurup Pathak, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Foto: Superikonoskop, Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0
Foto: Solundir, Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0
Foto: GB Ryan771, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Foto: wc, Wikimedia Commons CC BY 4.0 2.
Foto: Jakkrit Prasertwit, Wikimedia Commons GFDL 1.2
Foto: Anna Zvereva, Wikimedia Commons CC BY-SA 2.0
Foto: Anna Zvereva, Wikimedia Commons CC BY-SA 2.0
Foto: Terry Whalebone, Wikimedia Commons CC BY 2.0 2
Foto: Mark Harkin, Wikimedia Commons CC BY 2.0
Foto: facebook.com/flyadeal
Foto: Anna Zvereva, Wikimedia Commons CC BY-SA 2.0
Foto: Björn Strey, Wikimedia Commons CC BY-SA 2.0
Foto: Laurent Errera, Wikimedia Commons CC BY-SA 2.0
Foto: Gyrostat, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Foto: Sengkang, Wikimedia Commons Public domain
Foto: Benny Zheng, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Foto: Terence Ong, Wikimedia Commons CC BY 3.0
Foto: Masakatsu Ukon, Wikimedia Commons CC BY-SA 2.0
Foto: Regis Sibille, Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0
Foto: Alec Wilson, Wikimedia Commons CC BY-SA 2.0
Foto: Dinil Samarasinha, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Foto: Trainler, Wikimedia Commons CC BY 3.0
Foto: Anna Zvereva, Wikimedia Commons CC BY-SA 2.0
Taiwan
China Airlines
Flåte: 90 (inkl. cargo)
Destinasjoner: 102 (inkl. cargo)
Nettsted: china-airlines.com
Foto: NagamasaAzai, Wikimedia Commons CC BY 3.0
Foto: AS Hsu, Wikimedia Commons CC BY 2.0
Foto: Tang Xiaoyuan, Wikimedia Commons CC0
Foto: Minyen Hsieh, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Foto: lasta29, Wikimedia Commons CC BY 2.0 2
Foto: Melv_L, Wikimedia Commons CC BY-SA 2.0
Foto: Jeffhuang0627, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Foto: NewRadBan, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Foto: Dmitriy Pichugin, Wikimedia Commons GFDL 1.2
Foto: Jakkrit Prasertwit, Wikimedia Commons GFDL 1.2
Foto: Z3144228, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Thailand
Thai AirAsia
Flåte: 62
Destinasjoner: 67
Nettsted: airasia.com
Foto: Rawipad C.KKU, Wikimedia Commons CC BY-SA 2.0
Foto: Alec Wilson, Wikimedia Commons CC BY-SA 2.0
Foto: Jonekw13, Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0
Foto: Alec Wilson, Wikimedia Commons CC BY-SA 2.0
Foto: Anna Zvereva, Wikimedia Commons CC BY-SA 2.0
Foto: Mark Harkin, Wikimedia Commons CC BY 2.0
Foto: Gennady Misko, Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0
Foto: A320neoceo, Wikimedia Commons CC0
Foto: Tungth275, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Foto: UR-SDV, Wikimedia Commons GFDL
Foto: Bidgee, Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0 au
Foto: Mr. Trieu, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0