RUTEFLYSELSKAP
Organisering av internasjonal luftfart
Den som ikke får informasjon, kan ikke ta ansvar. Den som får informasjon, kan ikke unngå å ta ansvar.
Svensk forrretningsmann
og tidligere konsernsjef i SAS
ICAO står for International Civil Aviation Organization (ICAO), på norsk kjent som Den internasjonale organisasjonen for sivil luftfart. ICAO er en spesialisert organisasjon under FNs paraply, etablert i 1944 for å fremme sikkerhet, effektivitet og bærekraft i internasjonal luftfart.
ICAO utvikler og implementerer internasjonale standarder og retningslinjer for luftfarten. Organisasjonens hovedoppgaver inkluderer:
-
Sikkerhet: ICAO utvikler standarder og retningslinjer for sikkerhetsaspekter ved flyvninger, inkludert operasjoner, flydesign, lufttrafikkstyring og flyplassinfrastruktur.
-
Effektivitet: ICAO arbeider for å forbedre effektiviteten i luftfartssystemet, inkludert flyruter, lufttrafikkstyringstjenester, luftfartspersonellens kompetanse og teknologi.
-
Bærekraft: ICAO fremmer bærekraftig utvikling i luftfarten, med fokus på å redusere klima- og miljøpåvirkningene fra flytrafikken. De jobber for å utvikle og implementere tiltak som reduserer utslipp og forbedrer energieffektiviteten.
ICAO fungerer som en plattform for internasjonalt samarbeid og samordning mellom medlemslandene. Organisasjonen har 193 medlemsland og arbeider tett med andre luftfartsorganisasjoner, industrien og forskningsinstitusjoner for å oppnå sitt mandat om sikker, effektiv og bærekraftig luftfart over hele verden.
Portrettfoto: Frankie Fouganthin, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Foto: Eric Salard, Wikimedia Commons CC BY-SA 2.0
Foto: Eric Salard, Wikimedia Commons CC BY-SA 2.0
Foto: Maarten Visser, Wikimedia Commons CC BY-SA 2.0
Foto: Éric Pajaud, Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0
Foto: aeroprints.com, Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0
Flypioner for kvinner
Harriet Quimby ble født 11. mai 1875 i Arcadia, Michigan, USA. Hun arbeidet som journalist og forfatter før hun ble interessert i flyging. I 1911 ble hun den første kvinnen i USA til å skaffe seg pilotlisens, og hun ble dermed en av de første kvinnelige pilotene i verden.
Quimby var kjent for sine dristige stunts og vovet flyging. Hun var også en dyktig flyinstruktør og bidro til å trene andre flygere. I 1912 ble hun den første kvinnen som fløy over Den engelske kanal. Denne prestasjonen ga henne betydelig internasjonal anerkjennelse.
Dessverre døde Harriet Quimby bare noen måneder senere, den 1. juli 1912, i en flyulykke under en flyshow i Massachusetts, USA. Ulykken var en stor tragedie for luftfartsindustrien, og Quimby ble en legende innen flyververdenen.
Foto: George Grantham Bain Collection Wikimedia Commons Public domain
Den sentralafrikanske republikk
Karinou Airlines
Flåte: 2 Destinasjoner: 10
Nettsted: Ikke aktivt
Foto: Vitaly Druchenok, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Foto: Michel Gilliand, Wikimedia Commons GFDL 1.2
Foto: Raimund Stehmann, Wikimedia Commons GFDL
Foto: Björn Strey, Wikimedia Commons CC BY-SA 2.0
Foto: Anna Zvereva, Wikimedia Commons CC BY-SA 2.0
Foto: Giulio Mancin, Wikimedia Commons GFDL 1.2
Foto: Ken Fielding, Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0
Eritrea
Eritrean Airlines
Flåte: 1 Destinasjoner: 4
Nettsted: Ikke aktivt
Foto: Aleks B., Wikimedia Commons CC BY 3.0
Foto: Adrian Pingstone, Wikimedia Commons Public domain
Foto: Sm105, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Tidenes mest dødelige flyulykke
Foto: Ukjent, Wikimedia Commons CC0
Foto: Anna Zvereva Wikimedia Commons CC BY-SA 2.0
Foto: Kotoviski, Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0
Foto: Alan Wilson, Wikimedia Commons CC BY 2.0
Foto: bandabarn, Wikimedia Commons CC BY 2.0 2
Foto: Alf van Beem, Wikimedia Commons Public domain
Foto: Christoph Paulus, Wikimedia Commons Public domain
Foto: Sm105 , Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Foto: Gary Shaw, Wikimedia Commons CC BY-SA 2.0
Foto: Sergey Kustov, Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0
Foto: Eric Salard, Wikimedia Commons CC BY-SA 2.0
Foto: RHL Images, Wikimedia Commons CC BY-SA 2.0
Ekvatorial-Guinea
CEIBA Intercontinental
Flåte: 8 Destinasjoner: 15
Nettsted: ceiba.irc-conseil.com/
Foto: Aktug Ates, Wikimedia Commons GFDL 1.2
Foto: Facebook.com/Cronos Air
Foto: Sean Mendis, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Foto: Eric Salard, Wikimedia Commons CC BY-SA 2.0
Tenerife-ulykken fant sted den 27. mars 1977 på Los Rodeos-flyplassen på øya Tenerife i De kanariske øyer, Spania. Dette tragiske flykrasjet er kjent som den dødeligste flyulykken i luftfartens historie, der totalt 583 mennesker omkom.
Ulykken involverte to Boeing 747-passasjerfly, et som tilhørte det nederlandske flyselskapet KLM og et som tilhørte det amerikanske flyselskapet Pan Am. På grunn av en rekke uheldige omstendigheter og misforståelser i kommunikasjonen mellom pilotene og flyplasskontrollen, endte det med at KLM-flyet kolliderte med Pan Am-flyet på rullebanen.
Årsakene til ulykken var flere. En bombetrussel hadde blitt mottatt tidligere på dagen, og som følge av dette ble flere fly omdirigert til Los Rodeos-flyplassen. Dette førte til at rullebanen ble overfylt og at flyene måtte parkere på taksebanene. En tett tåke senket seg også over flyplassen, reduserte siktbarheten og skapte utfordrende forhold for flytrafikken.
Under forsøket på å klargjøre rullebanen for avgang, tok KLM-flyet av uten tillatelse fra flyplasskontrollen. Samtidig var Pan Am-flyet fremdeles på rullebanen og var i ferd med å svinge av til en avkjøringsvei. KLM-flyet traff Pan Am-flyet, og begge flyene ble sterkt ødelagt i kollisjonen. Alle om bord på begge flyene, unntatt 61 personer på Pan Am-flyet, mistet livet.
Tenerife-ulykken har blitt en viktig case-studie innen luftfartssikkerhet og er kjent for å belyse viktigheten av klar og tydelig kommunikasjon mellom flybesetninger og flyplasskontrollen, spesielt i pressede og stressende situasjoner. Ulykken førte til betydelige endringer i flysikkerhetsprosedyrer og standarder over hele verden for å unngå lignende hendelser i fremtiden.
Foto: plane.geek, Wikimedia Commons CC BY 2.0
Foto: PetterLundkvist , Wikimedia Commons CC BY 3.0
Foto: DisillusionedBitterAndKnackered, Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0
Foto: Alan Wilson, Wikimedia Commons CC BY-SA 2.0
Foto: Alf van Beem, Wikimedia Commons CC0
Marokko
Royal Air Maroc Express
Flåte: 6 Destinasjoner: 18
Nettsted: royalairmaroc.com
Foto: Sm105, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Marokko
Royal Air Maroc
Flåte: 52 Destinasjoner: 103
Nettsted: royalairmaroc.com
Foto: Adam Moreira, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Foto: Christian Volpati, Wikimedia Commons GFDL 2
Foto: Bram Steeman, Wikimedia Commons CC BY-SA 2.0
Foto: Aleksandr Markin, Flickr CC BY-SA 2.0
Foto: Anna Zvereva, Flickr CC BY-SA 2.0
Foto: Biggerben, Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0
Foto: Sm105, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Foto: Hansueli Krapf, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Foto: Ken Iwelumo, Wikimedia Commons GFDL 1.2
Foto: Sm105, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Foto:Paslunitednigeria, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0